کد خبر: ۸۴۴۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸ 30 April 2020
 

انار برای نخستین بار توسط نماینده چین در دوران سلسلۀ هان، از ایران به چین برده شد و چینی‌ها آن را میوه پارتی می‌نامیدند.

چرا چینی‌ها به انار «میوه پارتی» می‌گفتند؟تابناک/ خاستگاه انار سرزمین ایران است و سابقۀ کشت آن به ماقبل تاریخ می‌رسد. این میوه به صورت خودرو، در زمین‌های سنگی و در مناطق مختلفی از ایران مانند کردستان، بلوچستان، افغانستان و گیلان رشد می‌کرد. نوع وحشی آن که معمولاً ترش بود، ناردان نامیده می‌شد.

این میوه برای نخستین بار توسط جانگ‌چیان، نماینده چین در دوران سلسلۀ هان، از ایران به چین برده شد و چینی‌ها آن را میوه پارتی می‌نامیدند.

ایرانیان باستان از شاخه و آب انار، در مراسم مذهبی خود بسیار استفاده می‌کردند. این باور در میان آنان وجود داشت که اگر قطره‌های آب انار را در دهان کسی که در حال مرگ است بچکانند، ۹۹۹۹۹ نیروی مقدس، پس از مرگ از روان او محافظت خواهند کرد.

وجود دانه‌های فراوان و شاخه‌های همیشه سبز و پر از برگ، در تمام روز‌های سال، انار را برای ایرانیان به نمادی از باروری و زندگی جاودانه تبدیل کرده بود.

اهمیت این میوه، تا اندازه‌ای بود که در بیشتر مراسم دینی، همراه و جایگزین گیاه مقدس «هوم» قرار می‌گرفت و جزو جدایی‌ناپذیر سفره‌هایی بود که پس از حمام آیینی کودکان، پهن می‌شد.

برخی از باستان شناسان معتقدند گیاهی که شاهان در حجاری‌های دوره ساسانی در دست دارند، گل نیلوفر نبوده و گل انار است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار