طرحی که میخواهد خودروها را دور بزند؛
تابناک: با وجود اینکه این خیابان از خیابان اصلی و در مرکز شهر اصفهان به شمار می رود، اما سالهاست که مسئولان و کارشناسان شهری خبر از پیاده رو شدن آن می دهند. طرحی که گرچه در ظاهر بسیار جذاب به نظر می رسد اما در عمل با دست اندازهایی روبرو است.
کد خبر: ۸۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۶ 28 February 2015
به گزارش تابناک از اصفهان، پیاده روسازی خیابان چهارباغ هم همچون بسیاری از طرح های شهری در نصف جهان، در صدر لیست پروژه های در نیمه راه مانده این شهر قرار دارد.

بافت شهر اصفهان به لحاظ تاریخی بودن، دارای بافت های سنتی و تاریخی مختص به خود است که خیابان چهارباغ هم از اینگونه مناطق است.

خیابان چهارباغ که زمانی پیاده رو و بیشتر محل عبور دوچرخه بوده است، با ورود ماشین به زندگی انسان، محل عبور و مرور خودروها است و در آینده هم عبور مترو از زیر آن خواهد بود!.

با وجود اینکه چهارباغ از خیابان اصلی و در مرکز شهر اصفهان به شمار می رود، اما سالهاست که مسئولان و کارشناسان شهری خبر از پیاده رو شدن چهارباغ می دهند. طرحی که گرچه در ظاهر
بسیار جذاب به نظر می رسد اما در عمل با دست اندازهایی روبرو است.

عوامل ترافیکی و نوع شهرسازی در این بافت، از جمله فاکتورهای تاثیرگذار در تبدیل خیابان چهارباغ به پیاده رو است. به لحاظ ترافیکی چون این خیابان از جهات مختلف به مکان های اصلی شهر متصل می شود، باید خیابان های جایگزین برای انتقال بار ترافیکی چهارباغ احداث شود که تاکنون در این راستا تنها خیابان باغ گلدسته در حوالی این منطقه احداث شده است.

خیابانی که پیش از احداث آن، مسئولان پیاده رو شدن چهارباغ را منطوط به بهره برداری از این خیابان می دانستند اما با گذشت مدت ها از بهره برداری از این خیابان، هنوز چهارباغ به آرزوی پیاده رو شدن نرسیده است.

از دیگر عوامل نوع شهرسازی در این بافت بوده که احیای بدنه تاریخی چهارباغ و نوسازی آن از جمله اقداماتی است که باید پیش از پیاده رو شدن چهارباغ، محقق شود.

بدنه سازی خیابان چهارباغ، از سالها پیش از سوی شهرداری آغاز شده است اما هنوز به نقطه ایده آل خود نرسیده است و پیاده رو شدن چهارباغ را در گرو تکمیل خود معطل گذاشته است.

البته بسترهای دیگری نیز برای پیاده روسازی چهارباغ مورد نیاز است که از جمله آن ایمن سازی این محور برای عابران پیاده است. چراکه بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند شهرداری هنوز در ایمن سازی پیاده روهای شهر اصفهان نیز، موفق نبوده است.

همچنین از دیگر چالش هایی که سر راه پیاده رو شدن چهارباغ اصفهان وجود دارد، عدم وجود یک اثر تاریخی در ابتدای این خیابان است چراکه به اعتقاد کارشناسان شهری یک محور در صورتی میتواند به پیاده رو تبدیل شود که ابتدا و انتهای آن به یک اثر تاریخی ختم شود.

البته مدیران شهرداری، اجرای طرح را منوط به راه اندازی و تعیین تکلیف متروی اصفهان دانسته اند و می گویند پس از روشن شدن وضعیت مترو، پیاده روسازی چهارباغ نیز عملیاتی خواهد شد.
البته کشف آبراهه های دوره صفوی در خیابان چهارباغ اصفهان، که هنوز نیز از آنها رونمایی نشده است، از جمله جذابیت هایی است که اگر این محور به پیاده رو تبدیل شود، می تواند گردشگران بیشتری را به این خیابان بکشاند.

البته شرایط تجاری خیابان چهارباغ و موقعیتی که این خیابان برای کسبه آن دارد از دیگر مسائلی است که در صورت پیاده رو شدن چهارباغ باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و این مورد نیازمند آسیب شناسی موشکافانه ای است که آیا پیاده رو شدن چهارباغ می تواند تحرک اقتصادی این منطقه را حفظ نماید؟.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :