رییس اداره محافظت از محیط زیست شهرستان نایین خبر داد:
تابناک: رییس اداره محافظت از محیط زیست شهرستان نایین از ثبت تصویر دومین پلنگ ایرانی در عباس آباد خبر داد.
کد خبر: ۹۱۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰ 08 September 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، حسین اکبری اظهار داشت: یکی از دوربین های تله ای اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین، تصاویر جدیدی از یک پلنگ ایرانی در کوهستان های پناهگاه حیات وحش عباس آباد به ثبت رسانده که این محل با محل تصویر برداری پلنگی در اواسط مرداد ماه یکسان است.

وی ادامه داد: باتوجه به زاویه مناسب عکسبرداری، بررسی و تحلیل شکل و تفاوت الگوی خال های سطح بدن این پلنگ، متوجه شدیم که این تصویر متعلق به یک پلنگ جدید ایرانی متفاوت از پلنگ قبلی است.



رییس اداره محافظت از محیط زیست شهرستان نایین خاطرنشان کرد: این تفاوت در دست راست هر دو پلنگ آشکار بوده و از سویی تعداد و تراکم خال ها در تصویر جدید نسبت به تصویر قبل کم تر و بازتر است و همچنین انتهای دم در یکی سیاه و در دیگری سفید است.
وی افزود: با وجود این که تعیین جنسیت این دو پلنگ از طریق تصاویر امکانپذیر نیست، اما با توجه به زندگی هر دو پلنگ در یک محدوده جغرافیایی (قلمرو مشترک)، احتمالا یکی نر و دیگری ماده است که این موضوع برای زادآوری و ادامه نسل این گونه ارزشمند در منطقه فوق العاده حائز اهمیت است.

اکبری تصریح کرد: در دنیای طبیعت شکل و خال های سطح بدن در گونه های شاخص مانند یوزپلنگ و پلنگ مانند اثر انگشت انسان در هر فرد منحصر بفرد است و لذا تصویر برداری و تحلیل الگوهای خال ها یک ابزار علمی و کارآمد در شناسایی هر یک از افراد و تشخیص وضعیت پراکنش و تخمین اندازه جمعیت و برنامه ریزی موثرتر حفاظتی است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :