نقش آفرینی روستاییان در تولید از نقش موثری در اقتصاد مقاومتی برخوردار بوده؛ کارآفرین ایلامی علی‌رغم تمام مشکلات اقتصادی و کمبود امکانات در روستا به دامداری مشغول است و توانسته 300 راس دام سنگین را پروار بندی کند.
کد خبر: ۹۲۳۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ 12 December 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌های دشمنان راه اندازی و ایجاد واحدهای دامپروری می‌تواند علاوه بر کمک به تامین امنیت غذایی، منبع درآمد مناسبی نیز برای سرمایه گذارانی باشد که با منابع مالی محدود به دنبال کسب و کار با سود مناسب هستند.

راه اندازی این واحدهای دامداری به منظور تقویت توانایی مالی خانوارهای ساکن در مناطق محروم و بهره‌وری بیشتر از پتانسیل نیروی کار موجود در خانوارهای آن مناطق می‌تواند ضمن رونق و افزایش درآمد خانوارها مانع از مهاجرت ساکنین به شهرهای بزرگ شود.

کسب و کارهای کوچک از جمله راهکارهای توسعه اقتصادی است که امتحان خود را با موفقیت در کشورهای پیشروی دنیا پس داده؛ موفقیتی که حاصل‌اش پیشرفت و تولید بوده است. 

علی مرادیان کارآفرین ۵۷ ساله و اهل روستای جعفرآباد سیوان در استان ایلام دارای ۶ فرزند است که توانسته با کارآفرینی در روستا از زندگی در کنار خانواده‌اش احساس رضایت ‌کند؛ رضایتی که با همت و تلاش مضاعف خانوادگی همراه است و تلاشی که نتیجه‌اش اشتغال پایدار و تولید بیشتر بوده است.

پرورش 300 راس گوساله

علی مرادیان کارآفرین سیوانی گفت: بانک با دادن تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی نقش مهمی به اشتغال خانواده‌ام داشت و با پرورش ۳۰۰ راس گوساله در حال حاضر توانسته‌ام زندگی را بچرخانم. 

وی افزود: برای ۲۰۰ راس دیگر و گسترش دامداری‌ام نیازمند تسهیلات ویژه از بانک بودم اما متاسفانه سنگ اندازی‌های زیادی صورت گرفت و از ما وثیقه شهری خواستند که این بی‌عدالتی در حق ما دامداران کشاورز است. 

مرادیان تصریح کرد: تمام هدف بنده ایجاد اشتغال برای خود و خانواده‌ام است؛ من مجبور هستم وام بگیرم اما متاسفانه پاسکاری‌های زیادی صورت می‌گیرد که انتظار داریم مسوولین ارشد استان نگاه ویژه‌ای به ما کشاورزان داشته باشند. 

وی ادامه داد: پرورش گوساله، گاو شیری، گوسفند و تامین نهاده‌های مورد نظر در این شرایط سخت است چرا که برای یک گوساله باید ۵۰۰ هزار هزینه کرد.

مرادیان گفت: از این کار راضی هستم؛ ماهی ۱۰ میلیون یا شاید بیشتر درآمد دارم؛ اگر این کار خوب پیش برود و وام در اختیار ما قرار دهند، پروار بندی بیشتر و درآمد بیشتری نصیب ما می‌شود.

لزوم توجه به دامداران

علی یکی از فرزندان این دامدار نیز گفت: زندگی ما به واسطه دامداری می‌چرخد؛ دامداری سخت است اما با  همه سختی‌هایش آن را دوست دارم؛ من از همان اول شغل دامداری را دوست داشتم چون در  تولید و اقتصاد کشور نقش مهمی داشته و دارد اما متاسفانه نگاه‌ها به این حوزه کم شده است. 

وی افزود: ما صبح تا شب درگیر هستیم و مداوم کار می‌کنیم؛ امیدواریم این پرواربندی افزایش پیدا کند. 

۱۵ الی ۱۷ هزار تن گوشت قرمز به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود

نظر اکبری‌زاده مدیر امور دام جهاد کشاورزی ایلام نیز گفت: ۹۵۱ طرح دام با اشتغال زایی مستقیم ۱۶۰۰ نفر و  غیر مستقیم حدودا ۴۵۰۰ نفر در سطح استان وجود دارد.

وی افزود: از این تعداد ۳۰۰ طرح پرورش گاو شیری صنعتی و نیمه صنعتی با ظرفیت اسمی ۵۸۶۴ راس  و ۵۷۷ طرح پرواربندی صنعتی و نیمه صنعتی گوساله با ظرفیت اسمی ۳۴ هزار راس است.

مدیر دام جهاد کشاورزی ایلام تصریح کرد: پرواربندی بره نیز به تعداد ۴۷ واحد به ظرفیت ۱۸ هزار و ۷۵۰ راس و گوسفند داشتی ۱۵ واحد با ظرفیت ۲۴۱۰ راس وجود دارد.

وی ادامه داد: میزان تولید سالیانه گوشت قرمز در سطح استان ۲۷ هزار تن بوده که مقدار ۱۰ الی ۱۲ هزار تن مصرف داخل استان و ۱۵ الی ۱۷ هزار تن مازاد داریم که به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود./ح

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار