قرارداد مشارکت در احداث، بهره برداری و انتقال (BOT) واحد پیرولیز ضایعات خطوط پردازش پسماند شهری بین شهرداری اصفهان و سرمایه گذار بخش خصوصی امضا شد.
کد خبر: ۹۷۶۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹ 05 July 2021

قرارداد مشارکت در احداث، بهره برداری و انتقال (BOT) واحد پیرولیز ضایعات خطوط پردازش پسماند شهرداری اصفهان با سرمایه گذار بخش خصوصی امضا شد تا برای اجرای فاز اول به ظرفیت 10 تن در روز در سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اقدامات لازم انجام شود.

تولید سوخت از بخش غیرآلی پسماند شهری

شهردار اصفهان در نشستی که به منظور امضای این قرارداد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از برنامه هایی که از ابتدای کار روی آن تاکید داشتیم بهبود وضعیت و ارائه راهکاری برای فرآیند مناسب تر مدیریت پسماند بود، به همین منظور طی دو تا سه سال اخیر نیز اقدامات بسیار خوبی در سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان صورت گرفته است.

قدرت اله نوروزی تصریح کرد: قراردادی که امروز منعقد می شود قرارداد کاملی است که مباحث فنی در آن رعایت شده و انتظارمان این است که شریک ما در این کار به صورت جدی به آن ورود پیدا کند زیرا نگاه ما به شهر یک نگاه همیشگی است و امیدوارم تولید سوخت که در این قرارداد ذکر شده هر چه سریعتر تحقق پیدا کند

وی افزود: لازم است میزان ظرفیت 10 تن فعلی در اولین فرصت به 300 تن برسد و این شرکت برای شهرهای دیگر نیز اصفهان را به عنوان الگو قرار دهد.

تبدیل بخش غیرآلی پسماند به انرژی برای نخستین بار در کشور در اصفهان 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در حاشیه امضای این قرارداد، اظهار کرد: بخش غیرآلی پسماند شهری پس از جمع آوری دفن می شود که حدود 300  تا 350 تن در روز است، دفن این مقدار می تواند تبعات زیست محیطی داشته باشد، یکی از رسالت ها و ماموریت های شهرداری در برنامه اصفهان 1405 کاهش آلودگی های زیست محیطی است بنابراین برنامه ریزی ها صورت گرفت تا با استفاده از تکنولوژی های موجود این مواد که بیشتر آنها پایه نفتی و کربنی دارد به انرژی تبدیل شود.

*احداث خط واحد 10 تنی پیرولیز در کارخانه پسماند شهرداری اصفهان

رحیم محمدی با بیان اینکه استفاده از این تکنولوژی برای نخستین بار در کشور است که روی ضایعات خطوط پردازش پسماند شهری  انجام می شود، تصریح کرد: با برنامه ریزی ها و مطالعاتی که صورت گرفت سعی کردیم از طریق شرکت های دانش بنیان داخلی این کار انجام شود، خوشبختانه شرکت توسعه کارآفرینی بهمن زیرمجموعه بنیاد برکت در این زمینه اعلام آمادگی کرد تا به این پروژه ورود پیدا کرده و سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: با مطالعات انجام شده و توافقاتی که صورت گرفت در نهایت قرار شد واحد اول به ظرفیت  10 تن در روز که در اصل ضایعات را تبدیل به سوخت می کند در کارخانه کودآلی سازمان مدیریت پسماند راه اندازی شود و قرارداد آن منعقد شد.

وی ضمن ابراز امیدواری بر بهره برداری از این کارخانه ظرف حداکثر 7 ماه آینده، افزود: پس از گرفتن مجوزهای لازم محیط زیستی این ظرفیت 10 تنی به 300 تن می رسد و این حرکتی است که ما را به سمت شعار اصفهان شهری زیست پذیر  می­رساند.

عکس از فاطمه عباسی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :