رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز گفت: تعداد ۱۵ دستگاه آبشخور بهداشتی فلزی بمنظور تامین نیاز آب شرب مورد نیاز دام دامداران در ۶ روستای سقز نصب و راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۹۷۷۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹ 11 July 2021
به گزارش تابناک کردستان و به نقل از خبرگزاری ایرنا کردستان، عثمان صالح زاده اظهار داشت: در اجرای برنامه‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۵ دستگاه آبشخور فلزی به منظور تامین نیاز آب شرب بهداشتی مورد نیاز دام دامداران روستا‌های حوزه استحفاظی شهرستان سقز، (مرخز، شیپانجو، دره زیارت علیا، قره ناو، قره گویز و حمزه قرنیان) راه اندازی شد.

وی هدف از این پروژه در اجرای کتابچه طرح مرتعداری مصوب در چشمه‌های دائمی مورد استفاده دام عموم دامداران مجاز روستا عنوان کرد و افزود: در سال‌های گذشته بعنوان پروژه مستمر سالیانه بیش از ۵۰۰ دستگاه آبشخور از محل اعتبارات دولتی استانی و خشکسالی با پیگیری مراجع و کارشناسان ذیربط استانی و شهرستانی در چهارچوب عملیات و پروژه‌های پیش بینی شده طرح‌های مرتعداری در روستا‌های سقز نصب شده بود.

وی اضافه کرد: ساخت و نصب آبشخور‌های دام در هر منطقه با توجه به ظرفیت و تعداد دام هر مرتع و با تعیین فواصل مناسب در نزدیک چشمه‌های دائمی و عمومی در روستا‌های مرتعی و واجد طرح مرتعداری مصوب انجام می‌شود.

صالح زاده مزایای نصب آبشخور بهداشتی را تامین آب آشامیدنی بهداشتی و سالم قابل دسترس برای دام‌های دامداران منطقه، احیای چشمه‌های موجود در مراتع، حق آبه زیست محیطی و همچنین پراکنش یکنواخت، توزیع مناسب دام‌ها در مراتع در راستای بهبود، اصلاح و احیای مراتع و جلوگیری از تخریب کمی و کیفی مراتع برشمرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز یادآور شد: همچنین با اجرای این پروژه می‌توان ضمن کمک به صنعت دامداری وابسته به مراتع، اشتغال پایدار بهره برداران روستایی در سال‌های خشکسالی، میزان همدلی و مشارکت اهالی و بهره برداران و مرتعداران محلی در امر حفاظت و صیانت، اصلاح و احیای مراتع را افزایش داد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار