معاون سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور در گفت و گو با تابناک؛
معاون امور دهیاری ها سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از در نظرگرفتن مشوق هایی برای برای روستاهایی که به صورت جهادی کار کنند و طرح های درآمدزا اجرا کنند خبر داد.
کد خبر: ۹۷۹۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸ 18 July 2021

دکتر علی قربانی معاون امور دهیاری ها سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در گفت و گو با خبرنگار تابناک در قشم اظهارداشت: برای روستاهایی که به صورت جهادی کار کنند و طرح های درآمدزا اجرا کنند مشوق های خوبی در نظر داریم.
وی افزود: از طریق ماده ۵۸ برای کمک به اتمام پروژه های نیمه تمام دهیاری های روستاهای فعال اعتبار در نظر می گیریم و به آنان حتی تا پنج برابر بودجه آن روستا نیز تسهیلات کم بهره اعطاء میکنیم و همچنین ماشین آلات عمرانی و خدماتی را برای این روستاها در نظر میگیریم.
وی جهت تشویق دهیاران نیز اضافه کرد: در کنار نگاه ویژه به روستاهای فعال، برای خود دهیارانی که بصورت ویژه کار کنند نیز در دستورالعمل های حقوق و مزایا مشوق های خوبی را در نظر داریم تا مورد تشویق قرار گیرند.
وی خاطرنشان کرد: ما در سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در راستای کمک به تحرک چرخ صنعت گردشگری روستایی اقداماتی را آغاز کردیم که در این راستا میتوان به تفاهمنامه هایی اشاره کرد که این سازمان با پست بانک و بانک ملی ایران منعقد کرده و در راستای آن اعطای تسهیلات به روستاها جهت انجام امورات درآمدزا، اشتعالزایی و گردشگری روستایی مدنظر می باشد و در برخی جزایر خلیج فارس نظیر قشم و لارک نیز از این تسهیلات استفاده کرده اند و از همینجا نیز اعلام آمادگی میکنیم طرح های درآمدزا را در کمیته ملی وام تصویب میکنیم و اعتبارات لازم را در اختیار دهیاری ها قرار می دهیم زیرا که هدف ما در سازمان شهرداری ها و دهیاری ها تشویق دهیاری ها به اجرای طرح های درآمدزا می باشد.
دکتر علی قربانی افزود: ما در کشور ۵۰۰ روستای هدف گردشگری داریم و با این وجود تاکنون به بیش از ۶۵۶ روستا چیزی حدود ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبارات جهت توسعه گردشگری اعطاء کردیم و همچنین با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز تفاهمنامه ای را امضاء کردیم که بخشی از زیرساخت ها را ما فراهم کنیم و مرمت آثار تاریخی، باستانی و گردشگری بخشی از وظایفی ست که توسط آن سازمان در روستاها انجام پذیرد تا با کمک هم زمینه ها را برای توسعه صنعت گردشگری روستایی در کشور فراهم کنیم زیرا که اعتقاد داریم آینده کشور ازآن گردشگری علی الخصوص گردشگری روستایی ست.
معاون امور دهیاری های کشور ادامه داد: با وجود اینکه تنها دو دهه از شکل گیری نهاد دهیاری ها در کشور می گذرد اما دهیاری ها به اندازه یکصد سال سابقه شهرداری ها پا به پای آنان در روستاها خدمات رسانی میکنند.
وی اشاره کرد: نهاد دهیاری ها و شوراها بعنوان گسترده ترین نهاد مدنی در کشور ظرفیت های بالقوه برای روستاها هستند که خیلی از دستگاه ها هنوز پتانسیل این ظرفیت ها را بخوبی نشناخته اند و با توجه گستردگی و تعدد اموراتی که دهیاری ها می توانند در سطح کشور انجام دهند چنانچه دستگاه های اجرایی کشور این ظرفیت ها را شناسایی و استفاده کنند آینده نویدبخشی را برای توسعه روستایی کشور رقم خواهند زد.
دکتر قربانی با اشاره به تاثیر دهیاری ها بر تحرک چرخ توسعه کشور گفت: دهیاری ها سالانه بیش از ۱۰ هزار پروژه و در ۸ سال گذشته بیش از ۸۰ هزار پروژه کوچک و متوسط روستایی را در کشور به بهره برداری رسانده اند و همچنین خدمات فراوانی نظیر صدور پروانه های ساختمانی روستایی، جمع آوری زباله ها، خدمات آتش نشانی، ایجاد بوستان های روستایی، غسالخانه ها، تنظیف معابر و هزاران امور خدماتی و عمرانی را انجام داده اند و در کمک به دستگاه های خدمات رسان نظیر آب، برق، گاز و همراهی با نیروهای انتظامی امنیتی پیشگام بوده اند و امیدواریم که بتوانیم نقش دهیاری ها را در بحث متولی گری توسعه در کشور پررنگ تر کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که چه پیامی برای روستاهای هرمزگان، جزیره قشم و دیگر جزایر خلیج فارس دارید گفت: این روستاها پیشانی کشور هستند و می توانند نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری کشور ایفا کنند.
دکتر قربانی ادامه داد: ظرفیت های این روستاها را باید شناسایی کنیم و بیش از گذشته اعتبارات و تسهیلات در اختیارشان قرار دهیم تا بتوانند با توسعه زیرساخت ها در جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری کشور نقش موثرتری داشته باشند.

انتهای پیام/داود اسلامی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار