معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان‌ گفت که دولت بنا دارد که از طریق اقلیم کردستان عراق، فرش دستبافت کردستان را به عنوان یک برند جهانی به اروپا صادر کند.
کد خبر: ۱۱۶۳۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰ 21 April 2024

به گزارش تابناک کردستان، علی نوری، امروز دوشنبه (۲ اردیبهشت ماه) در مراسم افتتاح مرکز شماره گذاری و صدور شناسنامه فرش دستبافت استان کردستان‌ که با حضور جمعی از مسئولان اقتصادی استان و تولیدکنندگان و هنرمندان فرش دستبافت در شرکت شهرک های صنعتی استان برگزار شد، با بیان اینکه دولت نگاه ویژه به فرش دستبافت در استان کردستان دارد، اظهار کرد: سالانه ۹۰ هزار بافنده، بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع فرش دستبافت در کردستان تولید می کنند.

وی با انتقاد از اینکه طی سال های گذشته به اصالت فرش دستبافت استان کردستان آنطور که باید پرداخته نشده است، افزود: با توجه به ثبت جهانی فرش بیجار و سنندج، صدور شناسنامه برای فرش دستبافت کردستان و ظرفیت هایی که از سال های دور در حوزه فرش استان کردستان وجود دارد، هنوز این صنعت به جایگاه واقعی خود در کشور نرسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان، با اشاره به نزول جایگاه ایران در فروش فرش دستبافت نسبت به سال های گذشته و قرار گرفتن در رتبه های دهم و یازدهم فروش این صنعت در جهان بیان کرد: کشورهای دسته دوم و سوم صنعت فرش امروز به واسطه برخی از تحریم های ظالمانه از ما جلو زده اند اما، دولت با اولویت سنجی این مهم در استان کردستان بنا دارد که جایگاه از دست رفته استان و کشور را برگرداند.

وی ادامه داد: در این راستا صحبت هایی با اقلیم کردستان عراق صورت گرفته و توافقنامه ای هم با کمیته امداد کشور امضا شده‌ تا بتوان این محصول را از مرزهای اقلیم کردستان به کشورهای اروپایی صادر کرد.

به گفته نوری، دولت بنا دارد که اقتصاد مشاغل خانگی را در اولویت ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری به ویژه در روستاها با محوریت اقتصاد روستا محور برگرداند و امیدوار است که اقدامات خوبی برای توسعه صنعت فرش، ایجاد اشتغال و توسعه مبادلات تجاری فرش از مرزهای اقلیم کردستان با کمک و مشاوره اساتید فرش اصیل کردستان انجام شود.

وی، با اشاره به اهمیت راه اندازی مرکز صدور شناسنامه فرش دستبافت در استان کردستان تاکید کرد که اینگونه اقدامات باید در دستور کار همه دستگاه های متولی فرش دستبافت قرار گیرد و بی تحرکی این حوزه را با کمک برگزاری همایش های ملی و بین المللی رفع کرده و فرش کردستان را به جایگاه واقعی خود برسانیم.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار