محمد حسن طالبیان:
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: قلعه نصوری سیراف در شهرستان کنگان استان بوشهر ظرفیت زیادی برای ثبت جهانی دارد.
کد خبر: ۱۰۰۰۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷ 24 September 2015
تابناک بوشهر: محمد حسن طالبیان در حاشیه بازدید از برخی آثار باستانی بندر سیراف افزود: استان بوشهر بویژه منطقه سیراف ارزش ملی و حتی جهانی دارد که اهتمام ویژه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به آن نشانگر ارزش مناطق یاد شده است.

وی گفت: قلعه نصوری سیراف از جمله این آثار مهم است که مراحل مرمت و بازسازی آن تاکنون بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نزدیک به 13 میلیارد ریال نیز اعتبار برای آن اختصاص یافته است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور یادآور شد: با پایان روند مرمت و بازسازی قلعه نصوری این قلعه به یکی از قلعه های جذاب و بکر کشور تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود بودجه در وضعیت کنونی تخصیص 13 میلیارد ریال نشان از توجه ویژه سازمانی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این اثر تاریخی است.

طالبیان عنوان کرد: 'دره لیر' و مسجد باستانی جامع سیراف نیز از جمله آثار تاریخی ارزشمندی است که ساماندهی آنها می تواند این منطقه را بعنوان مقصدی برای گردشگری در سطح ملی و فراملی تبدیل کند.

وی افزود: به منظور تامین کمبودهای اعتباری برای ساماندهی آثار باستانی سیراف توافق هایی نیز با وزارت نفت شکل گرفته که تحقق یافتن آن نقش چشمگیری در تامین اعتبار مورد نیاز مرمت و بازسازی آثار تاریخی و ارزشمند این منطقه دارد.

طالبیان با بیان اهمیت فراوان دره لیر سیراف گفت: این منطقه برای تبدیل به یک جاذبه گردشگری بکر ظرفیتی بسیار ارزشمند را داراست.

وی یادآور شد: برای استفاده از ظرفیت گردشگری بافت تاریخی یاد شده نیاز است در کنار کار کارشناسان داخلی از یک تیم بین المللی نیز کمک گرفته شود.

طالبیان تاکید کرد: چشم انداز زیبایی که آثار باستانی سیراف درکنار آبهای نیلگون خلیج فارس دارد ظرفیت گردشگری آن را فزونی بخشیده است.

وی تاکید کرد: کاووش های مختلف از طریق راهکار نوین مانند ژئوفیزیک از اولویویت کاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بندر سیراف است.

جمعیت سیراف در سال ۱۳۹۰ برابر با هفت هزار و 137 نفر بوده است.

بندر سیراف که تا سال 1387 بندر طاهری نامیده می شد یکی از قدیمیترین بنادر ایران است که زمانی دارای رونق فراوانی در تجارت دریایی بوده است.

قلعهٔ نصوری به «قلعه شیخ» نیز مشهور بوده و متعلق به اوایل دوره قاجاریه است. ساخت قلعه به امر شیخ جبار نصوری درحدود ۱۸۰ سال پیش انجام شده و معمار آن علی اضعر شیرازی بوده است.

آبگیر دره لیر سیراف اثری تاریخی مربوط به سده های اول دوران پس از اسلام است و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۳۳۲۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مسجد جامع سیراف مربوط به سده دوم هجری قمری است که در شهرستان کنگان واقع شده و این اثر در تاریخ هفت مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۵۰۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار