مشکل واحد صنعتی بازیافت پلاستیک بوژان پلاست زاگرس پس از ورود سازمان بسیج مهندسین صنعت سپاه بیت‌المقدس استان کردستان و با همکاری اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان رفع و مانع زدایی شد.
کد خبر: ۱۰۱۶۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲ 18 December 2021
به گزارش تابناک کردستان ، مهدی مه تابانی مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعت سپاه بیت‌المقدس استان کردستان با اشاره به اینکه توسعه اقتصادی هر منطقه مستلزم حمایت از سرمایه‌گذاران و برنامه‌های رونق تولید است، گفت: شعار اعلامی مقام معظم رهبری برای امسال نیز در راستای رفع موانع پیش روی تولید و توسعه اقتصادی می‌باشد که همه باید در راستایی تحقق شعار سال گام برداریم.
سرهنگ مه تابانی با تأکید بر اینکه تولید، مهم‌ترین نقش را در توسعه اقتصادی هر کشور بر عهده دارد، افزود: تولید به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم رشد اقتصاد درون‌زا، باعث ایجاد ارزش‌افزوده فراوان شده و برخلاف خام فروشی، درآمد زیادی را نصیب کشور می‌کند.
مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعت سپاه بیت‌المقدس استان کردستان بیان کرد: در همین راستا فرآیند حمایت از تولید، جذب سرمایه‌گذار و رفع موانع تولید برای ایجاد اشتغال پایدار باید در تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها عملی شده و تداوم داشته باشد.
سرهنگ مه تابانی اظهار داشت: بر همین اساس یکی از وظایف اصلی و اولویت‌دار سازمان بسیج مهندسین صنعتی سپاه بیت‌المقدس استان کردستان، مانع زدایی و رفع موانع تولید از واحد‌های راکد و نیمه فعال سطح استان است و هدف ما کمک به نهضت جهش تولید در بخش صنعت و معدن با پایش و عارضه‌یابی واحد‌های راکد و نیمه فعال است.
وی در ادامه افزود: یکی از واحد‌های دارای مشکل استان کردستان، واحد بازیافت پلاستیک بوژان پلاست زاگرس بود که فعالیت این واحد به دلیل مغایرت با ضوابط و معیار‌های زیست‌محیطی غیرمجاز تلقی می‌شد.
مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعت سپاه بیت‌المقدس استان کردستان افزود: پس از ورود سازمان بسیج مهندسین صنعتی سپاه بیت‌المقدس استان کردستان، مشکل این واحد در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید (قرارگاه خاتم الانبیاء) استان و باهمکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان برطرف شد.
وی گفت: بعد از برگزاری جلساتی با مدیرکل محترم حفاظت محیط‌زیست استان کردستان، واحد بازیافت پلاستیک بوژان پلاست زاگرس که در حوزه بازیافت ضایعات و کارخانه ترانسفورماتور سازی که درضمینه تعمیر واورهال فعالیت می‌کند با اخذ تعهد از مجری طرح مبنی بر انتقال واحد‌های خود ظرف مدت یک سال آینده می‌تواند به‌صورت موقت به فعالیت خود ادامه دهد.
سرهنگ مه تابانی گفت: بر اساس گفته فرمانده سپاه بیت‌المقدس استان و استاندار کردستان "مشکلات باید در داخل استان بایدبرطرف شود" و در همین راستا باید تمام مسئولین نهایت تلاش خود را جهت رفع موانع تولید در داخل استان به‌کارگیرند.
فریبا رضایی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان نیز در خصوص این واحد صنعتی گفت: واحد بازیافت پلاستیک بوژان پلاست زاگرس که فعالیت آن تولید گراونول بازیافتی ضایعات به روش خرد و آسیاب کردن با شستشو است بدون کسب مجوز‌های لازم در جوار روستای قار از توابع شهرستان سنندج درحال فعالیت می‌باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان با اشاره به اینکه فعالیت این واحد مغایر با ضوابط و معیار‌های زیست‌محیطی رده ۴ استقرار صنایع است، افزود: این واحد در محلی نزدیک به طرح هادی و واحد‌های مسکونی روستای قار قرار دارد و به‌صورت غیرمجاز فعالیت خود را شروع کرده است.
رضایی گفت: با توجه به شکوائیه‌های مردمی مبنی بر ایجاد آلودگی توسط واحد مذکور، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سنندج در ۲۱ تیرماه سال جاری پس از بازدید از این واحد و با توجه به استقرار غیرمجاز و همچنین ایجاد آلودگی، در تاریخ ۱۸ مردادماه امسال دستور تعطیلی این واحد را صادر کرد.
وی با تأکید به اینکه مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید باوجوداینکه مصوبه هیئت‌وزیران است، ولی بالادست قوانین و مقررات نیست، گفت: با استناد به بند ۴ مصوبات کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در تاریخ ۱۳ اردیبهشت سال ۹۴ تصمیمات کارگروه در حدود اختیارات قانونی دستگاه‌های عضو کارگروه و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه لازم‌الاجراست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان افزود:، اما بااین‌وجود و بر اساس مصوبه ۱۶۶ کارگروه تسهیل استان و علیرغم مخالفت نماینده اداره کل محیط‌زیست در این جلسه با هرگونه فعالیت واحد مذکور، این اداره کل مکلف گردیده که با اخذ تعهد از مجری طرح مبنی بر انتقال واحد ظرف مدت یک سال آینده با ادامه فعالیت به‌صورت موقت موافقت نماید که کاملاً در تناقض با ضوابط و مقررات زیست‌محیطی است.
رضایی افزود: با توجه به اینکه در این واحد برای تعدادی افراد دارای معلولیت‌های جسمی اشتغال ایجادشده است اداره کل محیط‌زیست استان در این مورد نیز همچون کلیه موارد، با ستاد تسهیل استان مشروط به اخذ تعهد انتقال مکان تا یک سال آینده، موافقت کرده است.
وی در خصوص خبر منتشرشده دریکی از خبرگزاری‌های استان مبنی بر " مدیرکل حفاظت محیط‌زیست متهم ردیف اول مانع تولید در کردستان! " نیز گفت: از سال ۹۶ تاکنون مشکل ۷۵ واحد در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مطرح‌شده که با ۷۴ مورد آن موافقت شده است و در خصوص مورد اخیر نیز مشروط به سپردن تعهد مبنی بر عدم آلایندگی موافقت خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان افزود: واحد بازیافت پلاستیک بوژان پلاست زاگرس تنها واحدی بوده که طی چهار سال اخیر به دلیل مغایر بودن با ضوابط و قوانین زیست‌محیطی با ادامه فعالیت آن موافقت نشده و این موضوع نباید باعث شود و اخلاقی نیست که چنین اتهامی و چنین تیتر کذبی به محیط‌زیست استان نسبت داده شود.
رضایی بابیان اینکه اداره کل محیط زیست استان در چهارچوب قوانین نهایت همکاری را با ستاد تسهیل استان دارد گفت: امسال تاکنون ۱۱۰۰ استعلام واصله به اداره کل محیط‌زیست استان کردستان ارسال‌شده که ۹۰ تا ۹۵ درصد آن‌ها تائید شده است و همین آمار گویای همراهی و مساعدت اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان با جریان توسعه پایدار استان است.
محمد نجیب شریفی مدیرعامل واحد بازیافت پلاستیک بوژان پلاست زاگرس با اشاره به اینکه این واحد فعالیت خود را از مردادماه سال ۹۸ آغاز کرده است، گفت: درحال حاضر بیش از ۶۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این واحد درحال فعالیت هستند.
وی از سازمان بسیج مهندسین صنعتی سپاه بیت‌المقدس استان کردستان و اداره کل محیط‌زیست استان جهت درک شرایط موجود قدردانی کرد و گفت: این واحد با سرمایه‌گذاری بیش از ۲ میلیارد تومان فعالیت خود را آغاز کرده و بیشتر افراد مشغول به کار در این واحد افراد دارای معلولیت‌های جسمی هستند.
شریفی با اشاره به اینکه در زمان شروع به فعالیت تا شعاع چند کیلومتری هیچ منزل مسکونی در اطراف واحد وجود نداشت افزود: تنها برای هدایت فاضلاب این واحد به محل فاضلاب روستایی بیش از ۴۰ میلیون تومان هزینه شده است.
مدیرعامل واحد بازیافت پلاستیک بوژان پلاست زاگرس در پایان گفت: طی یک سال آینده قطعاً جهت توسعه فعالیت خود و اشتغال‌زایی هرچه بیشتر اقدام به انتقال واحد خود و استقرار در مکانی مناسب خواهم کرد.
نجیب شریفی با سرمایه‌گذاری در ۵ کارخانه و واحد تولیدی ازجمله واحد تولید خمیردندان الفا دنت، شرکت سقز سازی کردستان، کارخانه ترانسفورماتور سازی، واحد بازیافت پلاستیک و کارخانه تولید کیک و کلوچه بوبوتو در استان کردستان توانسته برای ۶۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و برای بیش از ۱۰ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کند.
درنهایت می‌توان این‌گونه گفت که با حمایت از تولیدکنندگان داخلی و سرمایه گذران می‌توان علاوه بر ایجاد اشتغال در استان از واردات بی‌رویه به کشور نیز جلوگیری کرد چراکه همین موضوع باعث چرخش چرخ‌های تولید و اقتصاد در کشور می‌شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار