رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان کرمانشاه:
رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان کرمانشاه از برگزاری بیش از ۱۰۰ جشنواره در مناطق و روستا‌های مختلف خبر داد و گفت: از ۲۳ تا ۲۷ تیر ماه سال جاری برنامه گسترده ایی به نام ثبت جهانی اورامانات در محل نمایشگاه‌های بین الملی واقع در پارک شاهد، انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۰۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳ 14 June 2022

زهرا کشتمند در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: در سال گذشته و سال جاری بر اساس تقویم ورزشی برخی از آداب، رسوم و سنت‌ها در استان و کشور بررسی شد. تعدادی از بازی‌های علاوه بر جنبه مفرح و سرگرم کننده، جنبه مسابقه ایی هم داشته که بر اساس مسابقات پیش برده می‌شوند. در سال گذشته در لیگ ورزش‌های سنتی، ۴ تا تیم از استان کرمانشاه از قبیل تیم چوب کشی آقایان و بانوان شرکت کرده که در لیگ برتر قرار دارند.

وی افزود: در بخش ورزش‌های سنتی، ۲ تیم آقایان و بانوان بازی هفت سنگ استان کرمانشاه که در رده‌های سنی آزاد هستند در لیگ شرکت کرده و از تمام قشر‌ها می‌توانند در مسابقات شرکت کنند؛ باتوجه به تنوع فرهنگی در استان کرمانشاه تعدادی از بازی‌های بومی محلی در مناطق مختلف، متفاوت است.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان ادامه داد: از ۲۳ تیر سال جاری به مدت ۵ روز برنامه گسترده ایی به نام ثبت جهانی اورامانات در محل نمایشگاه بین المللی واقع در پارک شاهد تدارک دیده شده و از صبح تا غروب بازی‌های بومی محلی متفاوتی در ابتدا به مردم آموزش داده و بعد به صورت مسابقه و استعداد یابی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال گذشته بیش از ۱۰۰ جشنواره مختلف، بازی‌های بومی محلی در شهرستان‌های مختلف برگزار شد. المپیاد خانه‌های ورزش روستایی در پنج رشته انجام و در حدود ۳۸۴ خانه ورزش روستایی، ۵ رشته را فعال کرده و در اعیاد ملی و مذهبی و مناسبت‌های مختلف، مسابقات، جشنواره ها، بازی‌ها و آداب و رسوم را در روستا‌ها شهر‌ها و محلات استان برگزار شد در سال جاری در هفته گذشته جشنواره روستای سبز در شهرستان صحنه با ۱۴ غرفه مختلف از قبیل محصولات سنتی و باغی برگزار شد که ۲ غرفه برتر تندیس و جوایز اهدا گردید و در کنار آن نزدیک به ۱۰ بازی بومی محلی از قبیل خروس جنگی، سرگیجان، طناب کشی برگزار و مهمترین برنامه متنوع و شاد این جشنواره کاشت داشت و برداشت بود که گروه خاصی، شامل نوجوانان و جوانان تدارک دیده و با نمایش و آداب و رسوم، کاشت داشت و برداشت را به مرحله میرساندند.

کشتمند تصریح کرد: در سال جاری بیش از ۱۰۰ جشنواره در روستا‌ها ک مناطق مختلف برگزار می‌شود؛ حدود ۲۰ درصد از مهمانان جشنواره ثبت جهانی اورامانات از خارج کشور می‌باشند که از ۲۳ تا ۲۷ تیر ادامه خواهد داشت.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان در ادامه گفت: تعدادی از بازی از گذشته وجود داشته و و تعدادی را بررسی کرده که به صورت بازی و مسابقه در آورده شوند، تاکنون حدود ۱۱۰ بازی بومی محلی را توانسته کتابت و جزوه آنرا تهیه کرده و به صورت منبع آماده شود.

وی افزود:، چون بازی‌ها صادراتی و وارداتی هستند، بازی‌هایی در استان کرمانشاه با یک نام شناخته شده ممکن است در استان‌های دورتر که قرابت معنایی و همجواری با ما دارند به اسم دیگری باشند در خود استان نیز در منطقه ایی شرقی امکان دارد بازی به نامی شناخته شده، اما در منطقه غرب همان بازی با نام دیگری شناخته شده باشد، در این مرحله ۱۱۰ بازی کتابت کرده که تمامی آن‌ها قابلیت تبدیل شدن به مسابقات را دارند.

کشتمند در پایان گفت: از لحاظ فدراسیونی در کل کشور ۳۴ بازی به عنوان مسابقه از قبیل هفت سنگ قم چان، دوزپا، چوب کشی، غاز قلنگ، لی لی مرحله ایی و بسیاری از این بازی‌ها انجام می‌شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار