آنچه روی درختان بلوط دامنه کوه‌های شاهو استان کرمانشاه بوضوح قابل رویت است، پوشش برف نیست بلکه کریستال‌های بسیار زیر و پودر مانند یخ موسوم به «غبار الماسی» است که در دماهای پایین و از آسمان بدون ابر ریزش می‌کند.
کد خبر: ۱۰۸۸۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴ 21 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، «شاهو» نام کوهستانی در شمال غرب استان کرمانشاه و جنوب استان کردستان است که از شرق سلیمانیه عراق تا شمال شهر روانسر امتداد یافته‌ است.

شاهو چنان در فرهنگ کُردها و به ویژه کُردهای هورامان نقش دارد که نام آن را بر روی پسران می‌گذراند؛ این کوهستان از طبیعت زیبا و دست نخورده‌ای برخوردار است و در هر فصلی با توجه به جاذبه‌های زیبای و چشمه‌های طبیعی آن میزبان گردشگرانی از اقصی نقاط کشور است، اما در این روزهای سرد سال، دامنه کوه با بلوط‌های سفید رنگ، به کوهستان رنگ خاصی داده که چشم هر گردشگر را به سمت خود جذب می‌کند.

آنگونه که هواشناسی شهرستان روانسر اعلام کرده، آنچه روی درختان بلوط دامنه کوه‌های شاهو بوضوح قابل رویت است، پوشش برف نیست بلکه کریستال‌های بسیار زیر و پودر مانند یخ موسوم به «غبار الماسی» است که در دماهای پایین و از آسمان بدون ابر ریزش می‌کند.

این پدیده زمانی رخ می‌دهد که لایه‌ای از غبار یخ در جو ظاهر شود و شبیه یک مه است که در نزدیکی سطح زمین و دره‌ها تشکیل می‌شود، این کریستال‌های کوچک، منعکس کننده نور خورشید به چشم هستند که نمایی زیبا را به دامنه کوهستان شاهو داده است. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار