این روزها دایر شدن موزه‌های کوچک در مدارس پاوه با گردآوری قطعات و ابزار تاریخی به قدمت حداقل ۴۰ تا ۱۷۰ به همت دانش‌آموزان، خبر از رویداد فرهنگی مسرت‌بخش در این شهرستان دارد.
کد خبر: ۱۰۹۳۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵ 23 February 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس ، در تداوم طرح «از سواد مدرسه‌ای تا سواد زندگی» در درس مطالعات اجتماعی، این بار دانش‌آموزان آموزشگاه شهدای 20 خرداد شهرستان پاوه با همراهی اولیایشان گامی علمی و مشتاقانه در پدیدآوردن رویداد فرهنگی مسرت بخش دیگری در این شهرستان برداشتند.

صفر ولدبیگی، دبیر درس مطالعات اجتماعی اظهار کرد: در این آموزشگاه از اول اسفندماه به همت ۱۰۰ دانش‌آموز کوشا و مشتاق و با حمایت اولیایشان، در مدسه موزه‌ای جذاب و ارزشمند با دربرداشتن تقریبا ٧٥٠  قطعه و شئی قدیمی با ارزش و با حداقل قدمت چهل ساله در زمینه‌های؛ پوشاک والبسه، ابزارآلات دامداری و کشاورزی، مسکوکات و اسکناس‌ها، ظروف خوراکی، دستگاه‌های روشنایی وگرمابخش، ابزارهای صوتی وتصویری، اسناد ومدارک وکتب و نسخ کهن و... برپا شده، هر شئی تاریخی این موزه از یک شهر و روستای هورامان آورده شده است. 

وی ادامه داد: برپایی این موزه که در راستایی یکی از دروس متوسطه اول (درس ١٧ کتاب مطالعات اجتماعی با عنوان موزه و میراث فرهنگی) در قالب کار عملی دانش‌آموزان است.

دبیر درس مطالعات اجتماعی شهرستان پاوه؛ ایجاد شور وشعف فراوان و تقویت حس کنجکاوی و کنکاش در مباحث تاریخ محلی در میان آن‌ها؛ رغبت، دغدغه و احساس مسؤولیت بیشتر نسبت به تاریخ ملی و میراث فرهنگی خود؛ آشنایی با ده‌ها شغل و پیشه قدیمی رایج در منطقه هورامان که اکنون منسوخ شده‌اند؛ فراگیری صدها واژه اصیل کوردی در حوزه پیشه‌های دامداری،کشاورزی، باغداری، تجارت،کتابت و... که متأسفانه امروزه بعلت عدم استفاده، نزد این نسل درحال منسوخ شدن است؛  نهایتا یادگیری عمی‌قتر و بهتر مطالب کتابشان که مربوط به کارکردهای موزه و پاسداشت میراث فرهنگی است از جمله نکات ارزشمند در برپایی این موزه برای دانش‌آموزان  است.

وی افزود: این موزه غنی دانش‌آموزی تا روز یکشنبه هفته آینده دایر و علاقه‌مندان و گروه‌های دانش‌آموزی ضمن هماهنگی با مدیر آموزشگاه شهدای ۲۰ خرداد یا اینجانب می‌توانند از موزه بازدید داشته باشند.

صفری اضافه کرد: در روز نخست برپایی این موزها علاوه بر حضور و بازدید دانش‌آموزان، حدود ١٠٠ نفر از اولیای مشتاق و ٣٠ فعال اجتماعی و فرهنگی بزرگوار از موزه بازدید و چنین اقدامی ارزشمند را به دانش‌آموزان تبریک گفتند.

وی یادآور شد: هفته گذشته در مدارس روستای نوریاب موزه‌ای مشابه با این موزه برپا و مورد استقبال و بازدید جمع کثیری از اولیا و دانش آموزان قرار گرفت. در این موزه ۶۰۰ قطعه و ابزار تاریخی منطقه مورد استفاده مردمان روستای نوری‌آب گردآوری شده بود؛ وسایلی که قدمت برخی از آن‌ها به حدود ۱۷۰ سال پیش برمی‌گشت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار