مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در حوزه زنجیره فولاد 4 هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و زمینه اشتغال بیش از 2 هزار نفر فراهم می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۲۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۱ 06 December 2023

به گزارش تابناک کردستان، بختیار خلیقی صبح امروز در دیدار با مطالبه‌گران استان کردستان اظهار کرد: رفع مشکلات پیش روی واحد‌های تولیدی راکد و احیای آن‌ها و همچنین اجرایی شدن طرح‌های زنجیره فولاد کردستان یکی از اولویت‌های کاری بوده که به صورت شبانه روزی پیگیر آن بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۶ هزار و ۱۰۰ نفر اشتغال‌زایی در طول زنجیره فولاد برای استانی که نیازمند اشتغال‌زایی و توسعه است بسیار ضروری است، افزود: از ۱۷ طرح و پروژه زنجیره فولاد خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر، ۵ طرح در شهرستان‌های قروه و بیجار به اتمام رسیده و فعال هستند و ۱۲ طرح دیگر نیز با میانگین ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در زمینه صنایع فولاد کردستان در حال احداث است.

خلیقی اذعان داشت: در حوزه زنجیره فولاد ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد که زمینه اشتغال بیش از ۲ هزار نفر را فراهم می‌کند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: همچنین به موضوع فعال‌سازی واحد‌های راکد ورود کرده‌ایم و ذوب آهن سابق قروه بعد از ۱۲ سال احیا شده و مجوز جدید در ۴۰ دقیقه برای این واحد و سرمایه‌گذار صادر شد.

خلیقی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: سال گذشته ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال واقعی در سامانه رصد ثبت شد و خوشبختانه با همت همکاران عنوان دستگاه برتر استان در حوزه ایجاد اشتغال را کسب کردیم.

وی ادامه داد: شفاف‌سازی در حوزه صنعت و معدن اولویت کاری این سازمان است و در سال جاری تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای با جهاد کشاورزی و اتاق اصناف در سال مهار تورم بسته شد و در قالب گشت‌های مشترک و در راستای تحقیق شعار سال به صورت جد به بحث نظارت بر بازار ورود کرده‌ایم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: در حوزه معدن نیز استان دارای ۱۸ گونه ماده معدنی است و ۵۹۷ میلیون تن ذخیره انواع مواد معدنی در کردستان به ثبت رسیده که از این میزان ۸۹ میلیون تن آن سنگ آهن است.

خلیقی با بیان اینکه در خصوص معادن خوشبختانه اقدام نوینی صورت گرفته و از پساب استفاده می‌کنند، اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در حوزه معادن این است که صدور پروانه بهره‌برداری منوط به فراوری مواد معدنی در داخل استان است.

وی افزود: سهم حوزه صنعت و معدن در کردستان از تخصیص آب بسیار ناچیز است و تنها ۵ درصد به این حوزه‌ها تخصیص داده می‌شود و متاسفانه این حوزه‌ها مظلوم واقع شده‌اند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: با توجه به اینکه استان کردستان در حال حرکت به سمت صنعتی شدن است و با جذب ۸۰ میلیارد اعتبار پرواز ژئوفیزیکی هوایی تکمیل شده، علاوه بر قروه، بیجار، سقز، دیواندره هم تحت پرواز قرار گرفت و ۵۸ درصد مساحت استان در بحث اکتشاف نوین قرار گرفت.

خلیقی با بیان اینکه مجموعه‌های سرمایه‌گذاری شستا، ایمیدرو و ایدرو به بحث سرمایه‌گذاری در ۵۸ درصد نقطه امیدبخش معدنی استان ورود کرده‌اند، ادامه داد: همچنین در سفر ریاست جمهور طرحی ارائه شد که هر سرمایه‌گذار در یک شهرستان استان سرمایه‌گذاری کند تا شاهد تحول و اشتغال‌زایی در استان به صورت متوازن باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه میانگین سرانه زمین صنعتی در استان ۱۱ مترمربع است، یادآور شد: کمبود سرانه زمین صنعتی در استان کردستان هم یکی از دلایل عدم حضور سرمایه‌گذار در کردستان است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: همچنین مجوز‌های بی‌نامی در راستای جذب سرمایه‌گذار صادر شده تا بستر توسعه و تحول استان فراهم شود.

خلیقی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات موثر صورت گرفته راه‌اندازی سامانه جامع تجارت است تا اظهار تولید به صورت شفاف در استان قابل مشاهده باشد.

وی در پایان یادآور شد: واحد‌های تولیدی نیازمند ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستند و انتظار می‌رود در این خصوص مساعدت‌های لازم صورت گیرد.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار