موضوع آلایندگی زیست محیطی شرکت کاشی کسری سنندج در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان بررسی شد و مدیران نسبت به تعیین تکلیف آن تاکید کردند.
کد خبر: ۱۱۴۴۵۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱ 21 December 2023

به گزارش تابناک کردستان، دویست و هشتمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان کردستان امروز در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کردستان با ۱۳ دستور کار مختلف برگزار شد.

تعدادی از دستورکار‌های این جلسه به مصوبات جلسات این کارگروه که در ماه‌های گذشته در برخی شهرستان‌های استان از جمله سقز تشکیل شده بود، اختصاص یافت.

اجرای ۷۰ درصد مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در ابتدای این جلسه به ارائه گزارشی از جلسات برگزار شده تسهیل و رفع موانع تولید پرداخت و گفت: ۲۰۷ جلسه تسهیل و رفع موانع تولید در استان برگزار شده که یک هزار و ۸۲۹ پرونده مطرح شده و سه هزار و ۲۳۷ مصوبه هم به تصویب رسیده است.

بختیار خلیقی با اعلام اینکه تاکنون ۷۰ درصد مصوبات این کارگروه در استان اجرا شده، افزود: اجرای مابقی مصوب نیز در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، تاکنون برای ۲۱ هزار و ۸۶۲ نفر شغل تثبیت شده است و در نهایت نیز با اجرای کامل مصوبات این میزان اشتغال به ۲۳ هزار و ۷۸۴ نفر خواهد رسید.

یکی از دستورکار‌های این جلسه مربوط به شرکت کاشی کسری و مطرح شدن عوارض آلایندگی مربوط به آن بود که کشمکشی را میان مسئولان ایجاد کرد.

شرکت کاشی کسری در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و با اشتغالزایی ۲۱۰ نفر راه اندازی در حال فعالیت است.

در این جلسه مطرح شد، ۴ میلیارد تومان مالیات به دلیل آلودگی زیست‌محیطی شرکت کاشی کسری درنظر گرفته شده که در این جلسه این موضوع بررسی شد.

خروج شرکت کاشی کسری از لیست واحد‌های آلاینده منوط به اعلام نتایج نمونه‌برداری

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان نیز با اشاره به اینکه بعد از پایان هر فصل واحد‌های دارای آلاینده به مدیران واحد‌ها اعلام می‌شود، اظهار داشت: شرکت کاشی کسری در فصل‌های بهار و تابستان در این لیست قرار گرفت.

اقبال حمیدی اضافه کرد: جمع‌بندی لیست واحد‌های دارای آلاینده زیست محیطی در فصل پاییز هنوز انجام نشده و برای شرکت کاشی کسری چند روز گذشته نمونه‌برداری شده و نتایج آن اعلام خواهد شد.

وی گفت: نتیجه نمونه اگر پایین‌تر از استاندارد باشد از لیست خارج می‌شود، اما اگر بالاتر از آن باشد، در لیست جمع‌بندی فصل پاییز قرار خواهد گرفت و باید عوارض آن را نیز پرداخت کند.

نماینده شرکت کاشی کسری نیز که در این جلسه حضور یافته بود، مدعی شد که نتایج اعلام عوارض آلایندگی این واحد توسط اداره کل توسط محیط زیست کردستان در فصل‌های گذشته بر اساس شواهد ظاهری بوده و اطمینان داد که با اعلام نتایج نمونه‌برداری، موضوع عوارض آلایندگی این شرکت رد خواهد شد.

عوارض زیست‌محیطی براساس گزارش کارشناسی و نمونه‌برداری مشخص می‌شود

معاون نظارت و بازرسی سازمان بازرسی کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: عوارض زیست محیطی براساس گزارش‌های کارشناسی و نمونه برداری‌ها مشخص می‌شود و اگر واحد‌های آلاینده مشکل زیست‌محیطی واحد خود را رفع کنند از لیست آلایندگی خارج می‌شوند.

حیدری با تاکید بر اینکه اداره کل محیط زیست استان باید در بحث نظارت و بازرسی از واحد‌های آلاینده وحدت رویه داشته باشد، افزود: حمایت از واحد‌های تولیدی باید هوشمندانه انجام شود چراکه بدون ملاحظه‌کاری از پیش نمی‌رود و واحد‌ها نیز باید ملاحظات زیست محیطی را رعایت کنند، در غیر اینصورت باید با آن برخورد شود.

بررسی مشکلات واحد سیلو افشین کار سقز

یکی دیگر از دستورکار‌های جلسه درخصوص سرمایه‌گذار واحد‌های سیلو و خوراک دام و طیور در شهرستان سقز بود، در این جلسه مصوب شد واحد سیلو افشین کار سقز در فصل آینده هم به بهره‌بردار کنونی آن واگذار شود و شرکت غله استان پیگیر پرداخت بدهی این سیلو به دولت باشد، ضمن اینکه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اذعان کرد جوابگوی مشکلات قضائی این واحد خواهد بود.

مشکل دیگر این واحد مربوط به ساخت کارخانه خوراک دام و طیور بدون رعایت فاصله قانونی با واحد مرغداری موجود این ناحیه بود که اکنون مشکلاتی در مسیر صدور مجوز را ایجاد کرده است.

با کش و قوس‌های فراوانی که میان مسئولان این نشست بود نهایتا راهکار داده شد که با صاحب واحد مرغداری در ارتباط با واگذاری واحد خود به سرمایه‌گذار کارخانه خوراک دام و طیور با قیمت کارشناسی اقدام شود.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های کردستان نیز در خصوص این دستورکار از کم‌توجهی سرمایه‌گذار نسبت به اخذ مجوز‌های لازم انتقاد کرد و افزود: تولید و اشتغال باید از مسیر صحیح آن صورت گیرد.

مدیران نسبت به اجرای مصوبات اهتمام جدی داشته باشند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان با ۳۷۷ مصوبه تشکیل شده است.

علی نوری از اجرای بیش از ۷۰ درصد مصوبات این جلسات خبر داد و افزود: دولت حامی تولید کننده است، اما تکلیفی برای حل کامل مشکلات واحد‌های تولیدی ندارد و لذا دولت جایی پای کار است که اشتغالزایی شکل گرفته باشد.

وی خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی استان نیز گفت: مدیران نسبت به اجرای مصوبات این کارگروه اهتمام جدی داشته باشند چراکه بعضا مشکلاتی در این جلسات مطرح می‌شود که در دستگاه‌ها حل نشده است.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار