استاندار کردستان گفت: پهنه‌های خیلی خوب و قابل توجهی از معادن طلا در استان شناسایی شده که امیدواریم هرچه زودتر اینها را به حوزه واگذاری، اکتشاف و استخراج برسانیم.
کد خبر: ۱۱۴۵۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۳ 27 December 2023

به گزارش تابناک کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا شامگاه امروز در جلسه شورای معادن استان کردستان اظهار کرد: بازگرداندن ۱۵ درصد درآمد معادن و حقوق دولتی معادن براساس قانون باید انجام شود ما به عنوان استانی که معدنی هستیم باید تلاش کنیم حق خود را به صورت کامل بگیریم.

وی تصریح کرد: سال گذشته جدای از اعتبارات عمرانی، نزدیک به ۱۲ همت هزینه‌های جاری استان بوده که فقط ۲ همت آن در استان وصول شده است به تعبیری ۸۰ درصد هزینه‌های استان از اعتبارات ملی تامین شده است.

استاندار کردستان افزود: میزان آسیب و خسارت یک معدن ممکن است نسبت به معدن دیگری کم و زیاد باشد از این رو باید یک کار کارشناسی انجام گیرد.

زارعی‌کوشا خاطرنشان کرد: اینکه برای گروه‌های معدنی چه سقفی از این یک درصد خسارت در نظر گرفته شود باید در قالب یک گروه و تیم کارشناسی انجام گیرد.

وی با بیان اینکه یک درصد حق خسارت مبنای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ باشد، گفت: نوع بهره‌برداری و میزان بهره معادن باید کارشناسی شود و جانب انصاف در اخذ یک درصد خسارت از معادن دیده شود.

وی گفت: درست است معادن برای استان مزیت بوده، اما بهره برداران هم تولید کنندگان این استان و در ایجاد اشتغال نقش دارند و نباید حقوق آن‌ها نیز تضییع شود.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان هم در این جلسه عنوان کرد: همانگونه که منابع طبیعی و محیط زیست به خاطر وجود و فعالیت معادن دچار خسارت می‌شوند زیرساخت‌های حمل و نقل نیز از این قاعده مستثنا نبوده و باید سهمی از این یک درصد برای این بخش در نظر گرفته شود.

وی گفت: ذخایر معدنی استان در آخرین براورد‌ها به بیش از یک میلیارد تن افزایش پیدا کرده است و در این زمینه جایگاه نخست کشوری را داریم.

استاندار کردستان تصریح کرد: در حوزه ذخایر طلا پهنه‌های خیلی خوب و قابل توجهی در استان شناسایی شده است که امیدواریم هرچه زودتر این‌ها را به حوزه واگذاری، اکتشاف و استخراج برسانیم.

وی اضافه کرد: مجموعه طلای سقز تا آذر ماه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار