سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان با اشاره به ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم غار کرفتو، گفت: این مسئله با جدیت در حال پیگیری است.
کد خبر: ۱۱۴۶۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۴ 31 December 2023

به گزارش تابناک کردستان، گولان فرزامی اظهار داشت: مدتی است که ساخت‌وسازهای غیرمجاز با عنوان اجرای طرح بوجاری گندم در نزدیکی غار کرفتو نگرانی‌هایی بابت تغییر روند ثبت جهانی این غار ایجاد کرده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان با تأکید بر اینکه ساخت‌وساز واحد یاد شده می‌تواند به خروج این اثر از فهرست ثبت موقت یونسکو منجر شود، خاطرنشان کرد: غار کرفتو یک اثر ملی است و برای حفاظت از حریم آن مکاتبات و جلسات متعددی انجام شد و با جدیت پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: این غار مجموعه‌ای از آثار شامل غار، گورستان و چشمه‌های اطراف آن است و ساخت‌وساز در اطراف آن از کیفیت دید و منظر بصری این اثر ملی و تاریخی می‌کاهد. 

فرزامی از تعیین حریم جدید برای این غار در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: در حال برگزاری جلسات مختلف و رایزنی با دیگر ادارات استان هستیم که در نهایت خروجی‌ این جلسات می‌تواند به تشکیل کارگروه ویژه در وزارتخانه میراث فرهنگی منجر شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان ضمن قدردانی از مدیران استانی و نمایندگان مجلس برای پیگیری این موضوع، تصریح کرد: میراث فرهنگی با طرح ایجاد شده در نزدیکی غار مشکلی ندارد و صرفا مکان آن به دلیل حریم غار حائز اهمیت است و به همین دلیل دنبال ساز و کاری برای حل این مشکل هستیم.

استان کردستان به‌دلیل قدمت و پیشینه بلند تاریخی، یکی از استان‌های کهن کشور محسوب می‌شود که وجود آثار باستانی و سکونت‌گاه‌های طبیعی در دل صخره‌های سنگی شاهدی بر این مدعا است.

غار کرفتو یکی از بزرگ‌ترین غار‌های دست‌کن و از طولانی‌ترین غار‌های ایران محسوب می‌شود که در ۷۲ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سقز و ۶۷ کیلومتری شمال غربی شهرستان دیواندره قرار گرفته است.

این غار دست‌ساز باستانی با قدمتی ۷ هزار ساله، از جمله زیباترین و منحصر به‌فردترین آثار تاریخی و شگفت‌انگیز مربوط به قرن سوم میلادی در استان کردستان است که چندین دوره معابد مختلف همانند معبد میترا و هراکلس در دل آن قرار گرفته است و همواره به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی و بی‌بدلیل استان، هرساله گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار