معاون میراث فرهنگی کردستان با اشاره به آخرین وضعیت پرونده بازنگری حریم غار کرفتو، اقدامات مرمتی، ثبتی و اعتبار حوزه میراث فرهنگی و جزئیاتی از راه‌اندازی یک موزه جدید در این استان را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۱۴۹۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۸ 15 January 2024

به گزارش تابناک کردستان، گلان فرزامی ـ معاون میراث فرهنگی استان کردستان درباره آخرین وضعیت پرونده بازنگری حریم غار کرفتو، اظهار کرد: جلسه بازنگری حریم «غار کرفتو» دهم مهرماه امسال برگزار شد که با پرونده آن موافقت نشد. دوباره روی پرونده آن کار کردیم و قرار است بهمن‌ماه ارائه شود. یکی از ایراد‌هایی که به این پرونده گرفته شد، این بود که در پرونده، صورت‌جلسه شورای راهبردی موجود نبود. بر همین اساس اعضای شورای راهبردی پایگاه‌ها را تعیین کردیم و حکم آن‌ها ابلاغ شده است. همچنین در این مدت جلسات مختلفی با شورای راهبردی پایگاه کرفتو و پایگاه اورامانات برگزار شده است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از حریم غار کرفتو با منطقه حفاظت‌شده «عبدالرزاق» مشترک است، از این‌رو جلسه‌ای با سازمان محیط زیست در تهران داشتیم و از لحاظ فنی این موضوع را بررسی کردیم.

معاون میراث فرهنگی کردستان گفت: جلسه تعیین کاربری و نفایس هم آبان‌ماه ۱۴۰۲ در وزارتخانه میراث فرهنگی تشکیل شد، که ١٠ بنای استان کردستان برای واگذاری به سرمایه‌گذار به منظور بهره‌برداری تعیین کاربری شدند. چندین نشست تخصصی هم در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی از جمله حفظ و احیا، پایگاه‌ها و موزه‌ها در وزارتخانه داشتیم.

فرزامی درباره وضعیت ثبت آثار کردستان در نیمه دوم سال توضیح داد: در این بازه زمانی تعدادی پرونده در حوزه منقول و غیرمنقول برای ثبت در فهرست آثار ملی آماده کرده‌ایم که ماه آینده ارائه می‌دهیم؛ دو پرونده غیرمنقول و چهار پرونده منقول که شامل پرونده ثبتی و تعیین حریم چهار قنات در شهر بیجار و قنات باغ تیمن سنندج است.

معاون میراث فرهنگی کردستان ادامه داد: در حوزه موزه‌ها نیز متمرکز بر راه‌اندازی موزه‌های خصوصی هستیم، برای مثال با یکی از بومگردی‌های استان که محیطی برای اسب‌سواری و سوارکاری دارد، صحبت کردیم تا فضایی را به نمایش ابزار و وسایلی که برای اسب‌سواری است، اختصاص دهند. پرونده‌های مربوط به این حوزه را نیز آماده کرده‌ایم و باید برای تأیید به وزارتخانه بفرستیم.

او با اشاره به اینکه هر ماه دو جلسه شورای فنی داشتیم، افزود: مشکلات نظارتی در پروژه‌ها و اختلاف‌نظر‌هایی که در استعلام‌های بافت‌های مصوب داشتیم نیز در این جلسات بررسی شده‌اند. همچنین تعیین ژئوفیزیک گورستان ٣هزار ساله زاگرس، کاوش و گمانه‌زنی‌های تپه توربریز کامیاران، بررسی و شناسایی محوطه‌های سنندج و بررسی و شناسایی محوطه‌های تاریخی منطقه مریوان از دیگر اقداماتی بود که در این جلسات بررسی و انجام شد.

فرزامی درباره پروژه‌های مرمتی کردستان نیز گفت: ٣٠ پروژه مرمتی و ١٠ پروژه مطالعاتی از جمله ضوابط بافت تاریخی سنندج، بیجار و سقز داشته‌ایم که این اقدامات تا پایان سال و یا نهایتا تا تیرماه سال آینده باید به پایان برسند. همچنین به مسکن و شهرسازی درخواست دادیم در ورودی شهر‌ها یکسری زمین برای احداث بازارچه‌های صنایع‌دستی و سرویس‌های بهداشتی در اختیار ما بگذارند.

معاون میراث فرهنگی کردستان ادامه داد: در حوزه میراث ناملموس جلسه‌ای با جهاد کشاورزی داشتیم که از ظرفیت ثبت جهانی این سازمان برای ثبت آثار ناملموسی، چون «پنیر کوزه» استفاده کنیم.

فرزامی درباره اعتبار حوزه میراث فرهنگی استان کردستان گفت: اعتبار‌های سال ١۴٠٢ که در حال تصویب و ابلاغ هستند، حدود ٢۶ میلیارد تومان بوده است که حدود ٢٢ میلیارد تومان آن تخصیص یافته و سهم حوزه میراث فرهنگی حدود ١٣ میلیارد تومان بوده که ۴٠ درصد آن فعلا تخصیص داده شده است.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار