کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با عراق ۲ مرز رسمی و چهار بازارچه مرزی دارد و از طریق این مرزها سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از آهن آلات‌گرفته تا میوه و لبنیات از طریق این مرزها به این کشور صادر می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۰۰۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴ 20 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا؛ آمار صادرات کالا از گمرکات استان کرمانشاه به ۲ بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق در سال جاری نشان از افزایش میزان آن چه از نظر وزن و چه از جهت ارزش حکایت دارد. به طوریکه صادرات کالا از گمرکات استان کرمانشاه به بخش عرب‌نشین کشور عراق رشد ۱۸ درصدی و به بخش کُردنشین این کشور افزایش ۹ درصدی داشته است.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه روز شنبه در تشریح این آمار به ایرنا توضیح داد که در ۹ ماهه سپری شده از سال جاری ۲ میلیارد و ۲۳۱ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۹۰۶ دلار کالای صادراتی به وزن پنج میلیون و ۴۹۵ هزار و ۱۰۱ تن از طریق مرزهای استان کرمانشاه به کشور عراق ارسال شده است.

به گفته «علی‌اصغر عباس‌زاده» از این میزان کالا، سهم بخش عرب نشین این کشور یک میلیارد و ۱۸۷ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۹۱۶ دلار به وزن ۲ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۵۶ تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش رشد ۱۸ درصدی و از نظر وزن افزایش چهار درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: بخش عرب نشین کشور عراق از مجموع صادرات استان کرمانشاه سهم ۴۸ درصدی وزن و سهم ۵۳ درصدی ارزش را از آن خود کرده است که این حجم از صادرات از طریق گمرکات خسروی و سومار ارسال شده است.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه در ادامه سهم بخش کُردنشین عراق از مجموع کالای صادراتی استان کرمانشاه در ۹ ماه سپری شده از سال جاری را یک میلیارد و ۴۳ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۹۹۰ دلار به وزن ۲ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۴۵ تن عنوان کرد و افزود: این میزان کالای صادراتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی رشد ۹ درصدی و از لحاظ وزنی افزایش ۱۴ درصدی داشته است.

وی سهم بخش کُردنشین کشور عراق از مجموع کالاهای صادرات استان کرمانشاه را از لحاظ ارزش ۴۷ درصد و نظر وزن ۵۲ درصد عنوان کرد و افزود: این میزان کالای صادراتی از طریق گمرکات پرویزخان، شوشمی و شیخ صله به بخش کرُدنشین کشور عراق ارسال شده است.

وی عمده کالاهای صادراتی به هر ۲ بخش عربی و کُردی کشور عراق را میلگرد و آهن آلات،کاشی و سرامیک، میوه و تره‌بار، سنگ‌های ساختمانی، لبنیات، انواع محصولات پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف عنوان کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار