مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان از وجود هشت هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در سطح استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۷۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱ 03 March 2024

به گزارش تابناک کردستان، ولید خالدیان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به صورت مشترک با جهاد دانشگاهی استان کردستان در رابطه با اجرای طرح داناب برگزار شد، اظهار داشت: منابع آب زیرزمینی بیشتر به صورت آبخوان و در دشت‌های شرقی استان کردستان قابل تعریف است و طرح احیای تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی هم بیشتر در این نقاط متمرکز شده است.

وی با اشاره به وجود ۱۵ هزار چاه بهره‌برداری در سطح استان، گفت: سالانه از این چاه‌ها بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان از وجود هشت هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در سطح استان خبر داد و افزود: از این تعداد چاه غیرمجاز سالانه حدود ۷۰ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود.

وی بیان کرد: با احتساب اضافه برداشت‌ها سالانه با بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب کسری آب در آبخوان‌های استان کردستان مواجه هستیم که منجر به فرونشست زمین می‌شود.

خالدیان خاطرنشان کرد: از سال ۹۳ تاکنون حدود ۱۱ پروژه برای صرفه‌جویی و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی تعریف شده که در استان کردستان از مهمترین این پروژه‌ها استقرار گروه‌های گشت و بازرسی بوده است.

وی نصب و بهره‌برداری از کنتور‌های هوشمند، اصلاح پروانه‌ها، جلوگیری از چاه‌های غیرمجاز و اطلاع‌رسانی با محوریت طرح داناب را از دیگر اقدامات و پروژه‌های مهم اجرایی برای تعادل‌بخشی به آب‌های زیرزمینی اعلام کرد.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، اذعان کرد: در ۱۱ ماهه سال جاری ۵۷۵ چاه غیرمجاز با حجم آب ۱۳ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی شناسایی و مسدود شده که بیش از ۱۶۳ درصد نسبت به تعداد تعهد شده پیشرفت داشته است.

اجرای طرح داناب

مهدی ورمزیار، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کردستان نیز در این نشست اظهار کرد: در پنج سال اخیر، استان کردستان در اجرای طرح داناب مشارکت داشته و اقدامات و فعالیت‌های خوبی را در این راستا انجام شده است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی استان کردستان نیز در اجرای طرح داناب مشارکت دارد و در همین زمینه با همکاری و تعامل با آموزش و پرورش، کارگاه‌های آموزشی در مدارس برگزار شده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کردستان با بیان اینکه آگاهی‌بخشی دانش‌آموزان از اهداف اجرای طرح داناب محسوب می‌شود، عنوان کرد: دانش‌آموزان در راستای اجرای طرح داناب آموزش‌های لازم را دیده و در اجرای این طرح در سطح استان مشارکت داشته‌اند.

ورمزیار خاطرنشان کرد: تهیه کلیپ برای مدیران و معلمان مدارس نیز در مقطع متوسطه اول و دوم توسط جهاد دانشگاهی انجام شده است.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار