کد خبر: ۱۴۶۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵ 18 December 2015

همایش یاوران وقف با حضور فرماندار شهرستان بوکان برگزار شد

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ، روز چهارشنبه 25 آذرماه ، همایش یاوران وقف با حضور فرماندار شهرستان بوکان ، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان غربی ، روسای ادارات و جمع کثیری از روحانیون در محل سالن شهید رجایی برگزار گردید.

در این همایش فرماندارشهرستان بوکان ضمن تبریک ماه ربیع الاول و فرا رسیدن میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) در سخنانی اظهار داشت : نیات واقفان را باید به سمت نیازهای ضروری جامعه از جمله حوزه بهداشت و درمان معالجه ییماران خاص سوق دهیم.

دکترجمال خسروی خاطر نشان کرد: ترویج وقف برای وضعیت فعلی استان و کشور یک امر ضروری است و باید این امر در جامعه نهادینه شود.

وی از وقف به عنوان هدیه ابدی برای خدمت به جامعه اسلامی یاد کرد و گفت: هم اکنون بسیاری از نیت های واقفان به سمت موضوعات خاصی سوق داده می شود که در برخی موارد نمی تواند نیازهای ضروری جامعه و مردم را جوابگو باشد.
فرماندار شهرستان بوکان تصریح کرد : تجلیل از واقفین باید در دستور کار اداره کل اوقاف قرار گیرد و این امر در گسترش و نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه بسیار موثر است.

دکتر جمال خسروی افزود : باید این گسستی که بین اوقاف و انجمن های خیریه وجود دارد کاسته شود و با اطلاع رسانی خوب و تشویق افراد در توسعه فرهنگ وقف در سطح شهرستان و در میان مردم قدم برداریم.
در ادامه همایش مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان غربی بیان کرد : امسال پیش بینی شده بود که 140 وقف جدید در آذربایجان غربی به ثبت برسد که این امر در کمتر از 9 ماه تحقق یافت و امیدواریم تا پایان سال این تعداد به بیش از 160 مورد برسد.

حجت الاسلام جوانبخت در خصوص پرونده های حقوقی این اداره کل افزود : در سال جاری 135 پرونده در محاکم قضایی در دست بررسی بود که از این تعداد 35 پرونده به نفع اوقاف رای صادر شده و 100 پرونده نیز در دست بررسی است.
وی گفت : در بسیاری از جهات، جامعه ما مدیون موقوفات است به طوری که 40 دانشگاه سطح کشور، یک هزار و 400 مدرسه و 500 مرکز درمانی کشور موقوفه است که این امر نشان از نقش موقوفات در جامعه اسلامی است.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان غربی اضافه کرد: علما و همه کسانی که از مدارس و دانشگاه های وقفی فارغ التحصیل شده و صاحب منصب اجتماعی شده اند،بایستی در ترویچ ونهادینه کردن سنت حسنه وقف اهتمام ویژه نمایند.

گزارش برنامه های هفته وقف اوقاف ماکو

حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در ماکو و افتتاح مسجد حضرت فاطمه الزهرا(س)روستای باغچه جوقاز شاخص ترین برنامه های هفته وقف در این شهرستان بود.

جبرائیل ابراهیم پور، در گفت و گو با کارشناس خبری روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی اظهار کرد:همزمان با آغاز هفته وقف، اداره اوقاف و امور خیریه ماکو نیز بر اساس دستورالعمل ستاد هفته وقف، اجرای برنامه ها جهت انعکاس عملکرد و همچنین تبلیغ فرهنگ وقف را در دستور کار قرار داد.

وی گفت: دیدار رییس و کارکنان اداره اوقاف با امام جمعه و فرماندار ماکو و تشریح عملکرد ، طرح مسائل و مشکلات و درخواست حمایت جهت احقاق حقوق موقوفات در نخستین روز از هفته وقف انجام شد.

ابراهیم پور به سخنرانی اش پیش از خطبه های نماز جمعه خبر داد و گفت: همزمان با برگزاری نماز جمعه، ایستگاه "همه واقف باشیم" با هدف آشنایی نمازگزارن با موضوعوقف و همچنین ترویج فرهنگ وقف برگزار شد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ماکو افزود: همچنین بروشور وقف و کتابچه های مناسبتی سازمان اوقاف و امورخیریه در بین نمازگزاران توزیع شد.

وی تصریح کرد: همزمان با چهارمین روز از هفته وقف که مصادف با سالروز شهارت امام رضا(ع) و با حضور مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان، امام جمعه و سایر مسئولین شهرستان و همچنین اعضاء هیئت امنای مساجد، اعضای کمیسیون تأیید صلاحیت، اعضای انجمن یاوران وقف و اهالی روستا مسجد فاطمه الزهرا(س) روستای باغچه جوق افتتاح شد.

ابراهیم پور اضافه کرد: این مسجد در زمینی به ابعاد 680 متر مربع که توسط حسن خان تیموری بیات از نوادگان مرتضی قلی خان سردار ماکو وقف شده بود، احداث شده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ماکو خاطرنشان کرد: تا کنون برای ساخت این مسجد بالغ بر 3 میلیارد ریال هزینه شده که درصد بالایی از این مبلغ از سوی خیرین و اهالی تأمین شده است.

وی گفت: تقدیر ازواقفان جدید،دست اندرکاران ساخت و تکمیل مسجد فاطمه الزهرا(س) روستای باغچه جوق ماکو و امام جمعه از دیگر برنامه های افتتاح مسجد فاطمه الزهرا(س) روستای باغچه جوق بود.

ابراهیم پور گفت: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان و هیأت همراه قبلاز افتتاح مسجد فاطمه الزهرا(س) روستای باغچه جوق با امام جمعه شهرستان در منزل ایشان دیدار داشتند


سومین محفل انس با قرآن دانش آموزی در خوی برگزار شد

به همت اداره اوقاف و امور خیریه خوی و با همکاری اداره آموزش و پرورش این شهرستان در هفته وقف سه محفل انس با قرآن کریم دانش آموزی در امامزاده سید بهلول خوی برگزار شد.

محفل انس با قرآن کریم ویژه دانش آموزان ابتدائی دختر، محفل انس با قرآن کریم ویژه دانش آموزان ابتدائی پسر و محفل انس با قرآن کریم ویژه دانش آموزان دبیرستانی دختر به صورت جداگانه در ایام هفته وقف برگزار شد.

امامزاده سید بهلول خوی در آخرین روز از هفته وقف میزبان دانش آموزان دبیرستانی دختر در محفل انس با قرآن کریم بود.


نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی: نهادهاي دولتي نسبت به پرداخت اجاره موقوفات اهتمام ورزند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در گفت وگو با کارشناس خبری روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی اظهار داشت: وقف اموال در راه خدا از صدر اسلام بود و تا به الان هم ادامه داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی افزود: اهل بیت(ع) هم خودشان اهل وقف کردن بودند و هم شیعیان را به این عمل دعوت فرموده اند.

وي بر اجرای دقیق نیت واقفین تأکید کرد و افزود: متأسفانه در زمان طاغوت و غصب موقوفات از سوی رژیم پهلوی، بدبینی هایی در این زمینه به وجودآمده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی بر بروزرسانی اجارات موقوفات تأکید کرد و اذعان داشت: باید احکام شرعی موقوفات بیان شود تا مردم به لحاظ شرعی نسبت به پرداخت اجارات اماکن موقوفه اقدام کنند.

وي با اشاره به بی توجهی برخی نهادهای دولتی نسبت به پرداخت اجارات موقوفات، اذعان داشت: مدیران باید خود استقبال کرده و مباحث شرعی را در این خصوص در نظر بگیرند.

امام جمعه ارومیه بر تشکیل شورای احیاء موقوفات تأکید کرد و گفت: اوقاف و امور خیریه باید با جدیت پیگیر احیاء موقوفات باشد و با موقوفه خواران برخورد کند تا مردم جامعه به حساسیت موضوع پی ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین با اشاره به ضرورت تبلیغ برای وقف با نیت حوزه های علمیه، اعلام آمادگی کرد از جایگاه نمایندگی ولی فقیه و تریبون نماز جمعه در راستای بسط و گسترش فرهنگ وقف و احیاء موقوفات استفاده کند.

وی گفت: صدقه جاریه به مانند موقوفات است، کسی که بنایی را ایجاد کرده و در اختیار مردم برای انتفاع قرار می دهد تا وقتی که مردم از این بنا سود می برند برای او حسنه نوشته می شود.

امام جمعه ارومیه به تاثیر وقف در حفظ دین اسلام اشاره و تصریح کرد: در طول تاریخ دین اسلام با وقف مومنان زنده نگهداشته شده است ولی موقوفات باید به روزتر شود، برای بیماری های خاص، گسترش حوزه های علمیه، کتابخانه های تخصصی و عمومی.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تاکید کرد: بر مسؤولین اوقاف و امور خیریه لازم است که در امر حفاظت از موقوفات دقت کنند تا بر مردم اطمینیان حاصل شود که موقوفات آن ها را در مورد و موضوع خود صرف می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی خاطرنشان کرد: مباحث فرهنگی و اقتصادی متاثر از هم هستند و مقام معظم رهبری برای حل معضل اقتصادی برنامه اقتصاد مقاومتی که کار کارشناسی شده ای است را مطرح فرمودند و موقوفات می توانند در این زمینه موثر باشند.

منبع: سایت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان غربی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار