مدیر محیط‌ زیست شهرستان زرندیه گفت: منطقه شکار ممنوع بخش خرقان زرندیه قابلیت ارتقا به منطقه حفاظت شده را دارد.
کد خبر: ۲۸۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴ 27 April 2015


حامد طالبی، با بیان اینکه پارک‌های ملی، پناهگاه‌های حیات وحش، آثار طبیعی ملی و مناطق حفاظت شده به عنوان مناطق چهارگانه مهم تحت نظارت محیط زیست شناخته می‌شوند، افزود: منطقه شکار ممنوع زرندیه که بین ساوه و این شهرستان قرار دارد، به دلیل پتانسیل اکولوژیکی که داشته، پتانسیل ارتقا به یکی از مناطق چهارگانه را دارد.

وی بیان کرد: تبدیل این منطقه به پناهگاه حیات وحش یا منطقه حفاظت شده مانع از هر نوع دخالت تخریبی انسان در طبیعت و حیات‌وحش شده و خطر انقراض گونه‌های جانوری را از بین می‌برد.

مدیر محیط‌ زیست شهرستان زرندیه ادامه داد: زمانی که یک منطقه به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام می‌شود، معارضات احتمالی آن شناسایی می‌شود و اگر غنای گونه‌ای و شرایط زیست محیطی تغییر پیدا کرد، یکی از پارامترهای چهارگانه منطقه‌ای در آن اجرا می‌شود که پیشنهاد ما ارتقا به منطقه حفاظت شده است.

مدیر محیط‌ زیست زرندیه در ادامه به تشریح شرایط اقلیمی و ویژگی‌های این منطقه پرداخت و افزود: منطقه شکار ممنوع خرقان بین شهرستان ساوه و زرندیه- از شمال شهرستان زرندیه تا جنوب بخش نوبران ساوه- واقع است. به این صورت که قسمت‌های جنوبی آن در بخش نوبران ساوه و قسمت‌های شمالی آن در حوزه شهرستان زرندیه واقع شده و دارای وسعت 47 هزار و 704 هکتاری است.

وی گفت: این منطقه حدفاصل 35 درجه و 25 دقیقه تا 35 درجه و 10 دقیقه عرض شمالی و 49 درجه و 39 دقیقه تا 49 درجه و 55 دقیقه طول شرقی قرار دارد.

وی بیان کرد: این منطقه از 11 مهرماه 1389 به مدت یکسال به عنوان منطقه شکار ممنوع تعیین شده اعلام شد و حفاظت از آن به طور مشترک بر عهده اداره حفاظت محیط زیست ساوه و زرندیه قرار گرفت و مجددا در اول آبان ماه 1390 به عنوان منطقه شکار ممنوع شناخته شد.

به گفته وی، این اقدام به منظور افزایش توان اکولوژیکی منطقه به دلیل برخورداری از تنوع و تعداد گونه‌های مختلف جانوری انجام شده تا بتوانیم از این ظرفیت در راستای مطرح شدن این منطقه به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم کشور استفاده کنیم.

وی اعلام حریم این منطقه به عنوان شکار ممنوع و اطلاع‌رسانی به دوستداران طبیعت را از جمله اهداف اجرای این طرح دانست و افزود: از این رو هرگونه شکار و صید و بوته‌کنی در این مناطق تخلف محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.

طالبی با اشاره به نصب هشت تابلوی شکار ممنوع در این منطقه در گذشته، اظهار کرد: با اعلام مناطق جدید دیگری در بخش خرقان زرندیه، هفت تابلوی جدید نیز در سال گذشته از روستاهای بریّه، چناقچی‌علیا و سفلی، مصرفان، لار و چهار حد از توابع این بخش نصب شد و تعداد مناطق شکار ممنوع به 15 نقطه افزایش یافت.

وی با بیان اینکه منطقه شکار ممنوع خرقان، از نظر اقلیمی منطقه‌ای نیمه‌خشک میانه و تا نیمه‌خشک شدید محسوب می‌شود، افزود: خرقان منطقه‌ای مرکب از تپه‌ماهورهای کم‌شیب، ارتفاعات صخره‌ای مرتفع، دره‌های عمیق، دامنه‌های بلند پرشیب و پهنه‌های دشتی است.

به گفته وی، دامنه تغییرات ارتفاع در این منطقه به بیش از هزار متر می‌رسد که پایین‌ترین بخش آن هزار و ۸۰۰ متر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاد است و مرتفع‌ترین ناحیه در این منطقه بیش از دو هزار و ۸۰۰ متر ارتفاع دارد.

وی با بیان اینکه وجود زیستگاه‌های حساس، ارزشمند و گونه‌های نادر گیاهی علت ممنوعیت شکار در این منطقه است، اضافه کرد: قسمتی از اراضی خرقان از رودهای خررود و کلنجین و رودک و قسمت عمده به وسیله چشمه‌سارهای متعدد مشروب می‌شود.

وی افزود: منطقه دارای اکوسیستم‌های متفاوت و شامل مرتع، کشتزار و اکوسیستم آبی است. در منطقه خرقان بیش از ۵۰ چشمه دائمی و سه رودخانه به نام سامان، آسکین و یاری‌آباد به صورت دائمی از سمت شمال به جنوب منطقه در جریان هستند که موجب مطلوبیت زیستگاه شده‌اند.

طالبی ادامه داد: همچنین وجود نزولات جوی مناسب، پوشش گیاهای غنی، تپه‌ماهور‌ها و کوه‌ها باعث ایجاد زیستگاه‌های مناسبی در منطقه برای حیات‌وحش شده و میانگین سالیانه بارندگی در آن حدود 262.5 میلی‌متر است.

مدیر محیط‌ زیست شهرستان زرندیه افزود: 9 روستا در داخل منطقه و تعدادی نیز در خارج و پیرامون آن وجود دارد که شغل اصلی ساکنان آنها کشاورزی و دامداری است. روستاهای داخل و حاشیه منطقه بسیار زیبا و دیدنی هستند و از پوشش گیاهی زیبایی برخوردارند.

به گفته وی، منطقه خرقان به دلیل موقعیت خاص زیستگاهی، غنای گیاهی و اقلیم، گونه‌های جانوری شاخصی را در خود جای داده است.

طالبی اضافه کرد: در منطقه ۲۸ گونه پستاندار شناسایی شده است که در بین آن‌ها راسته‌هایی چون حشره‌خواران، خفاش‌ها، خرگوش، گراز و گوشت‌خوارانی مانند گرگ، سمور آبی، گربه وحشی، گربه سیاه گوش، گربه پالاس، کفتار، شغال و روباه وجود دارد.

وی گفت: در این منطقه پستانداران علف‌خواری مانند قوچ و میش، کل و بز، خرگوش، و ... نیز شناسایی شد‌ه‌اند. همچنین این منطقه ۷۲ گونه پرنده را در خود پناه داده است که می‌توان به کبک، تیهو، بلدرچین، کوکر شکم سیاه، فاخته، قمری، دال، شاهین، بحری، بالابان، دلیجه، سارگپه و قرقی اشاره کرد.

مدیر محیط‌ زیست زرندیه افزود: از خزندگان این منطقه می‌توان به انواع مار سمی و آبی و لاک‌پشت، انواع آگاما و از دوزیستان نیز به وزغ سبز و انواع قورباغه اشاره کرد. بعلاوه منطقه خرقان دارای ماهیانی چون کپور، گاوماهی و سگ ماهی جویباری است.

وی ادامه داد: حدود ۸۴ گونه گیاهی از ۲۴ تیره در منطقه خرقان شناسایی شده که ۲۴ گونه بومی هستند و گونه‌های بیشتر این منطقه شامل تیره‌های مرکبیان و نعنائیان است. گونه‌های مهم دیگر منطقه نیز شامل گز، گون، میخک، فراسیون، ماش‌وحشی، اشک، شیرین‌بیان، کاهو، کنگر، شنگ و استاکیس است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار