طبق قوانین و مقررات افرادی که در مناطق مرزی زندگی می‌کنند مجاز به واردات ۷۱ قلم کالا هستند که برای هر یک از این کالاها سقفی خاص در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۴۴۵۸۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷ 21 June 2017

به گزارش تابناک کردستان، اگرچه طی سال‌های گذشته وارداتی که در مناطق مرزی و از سوی کولبران صورت می‌گیرد به عنوان یکی از معضلات کشور شناخته شده و انتقادات متعدد به همراه داشته است اما قوانین موجود در این حوزه سقفی را برای واردات این افراد در نظر گرفته که شاید رقم چندان بالایی به شمار نرود.

بر اساس مقرراتی در که در حال حاضر وجود دارد، واردات کالاهای خوراکی در مناطق مرزی و از سوی مرزنشینان دارای معافیت صد در صدی از پرداخت تعرفه‌های واردات کالا محسوب می‌شود و در مورد کالاهای غیرخوراکی این تخفیف‌ها به ۵۰ درصد می‌رسد.

محصولات خوراکی مجاز

طبق قوانین موجود برای واردات برنج از سوی مرزنشینان سالانه هر فرد (به جز استان‌های گیلان و مازندران) مجاز به واردات ۵۰ کیلوگرم برنج خواهد بود.

همچنین ساکنان مناطق مرزی می‌توانند سالانه ۱۵ کیلوگرم قند و شکر به ازای هر نفر و یک کیلوگرم چای (به جز استان گیلان) وارد کنند.

در خصوص روغن نباتی مایع و جامد (به استثنای روغن زیتون) امکان واردات سالانه ۱۰ کیلوگرم کالا به ازای هر نفر وجود دارد.

همچنین هر فرد مرزنشین می‌تواند سالانه پنج کیلوگرم تمبر هندی، سه کیلوگرم انواع ادویه، وارد کند.

علاوه بر این هر نفر ساکن مناطق مرزی سالانه مجاز به واردات ۱۰ کیلوگرم میوه گرمسیری شامل انبه، آناناس و موز خواهد بود و هر خانوار سالانه می‌تواند پنج کیلوگرم انواع مختلف بذر گوجه فرنگی، بادنجان، خیار، پیاز، کلم و فلفل وارد کند.

در کنار این موارد، هر ۱۰ نفر ساکن مناطق مرزی می‌توانند سالانه یک کیلوگرم مایع پنیر نیز وارد کنند.

لوازم صوتی و تصویری و خانگی

در حوزه برخی لوازم خانگی مانند چرخ خیاطی خانگی، دستی، گلدوزی و صنعتی به ازای هر ۵۰ نفر سالانه امکان واردات یک دستگاه وجود دارد.

همچنین در نقاط مرزی کشور هر ۱۰ خانوار می‌تواند سالانه یک دستگاه آبمیوه‌گیری را به مرزهای کشور منتقل کنند.

برای هر پنج خانوار در طول سال امکان نقل و انتقال یک عدد پنکه سقفی نیز در نظر گرفته شده است و در حوزه انواع کامپیوتر PC (سری کامل شامل کیس، مانیتور، کیبورد و اسپیکر) هر ۵۰ خانوار سالانه مجاز به واردات یک دستگاه کامپیوتر خواهند بود.

علاوه بر این هر پنج خانوار می‌توانند سالانه یک دستگاه تلویزیون ۴۰ اینچ و بالاتر (ال سی دی و غیره) را با تخفیف‌های ۵۰ درصدی وارد کنند.

در حوزه انواع کولرهای گازی نیز به ازای هر پنج خانوار امکان واردات یک دستگاه در سال وجود دارد و این جمعیت مرزنشین در طول سال مجاز به واردات یک همزن برقی و یک دستگاه انواع رادیو ضبط و پخش خواهند بود.

همچنین هر پنج خانوار در مناطق مرزی مجاز به واردات سالانه یک دستگاه DVD صوتی و تصویری خواهند بود و هر ۱۰ خانوار نیز می‌توانند در طول سال یک دستگاه یخچال فریزر، یک دستگاه چرخ گوشت و یک دستگاه ماشین لباسشویی وارد کشور کنند.

علاوه بر این هر ۱۰ خانوار مرزنشین نیز سالانه مجاز به واردات یک دستگاه اتوی برقی خواهد بود و برای هر پنج خانوار در طول سال امکان نقل و انتقال یک عدد پنکه سقفی نیز در نظر گرفته شده است. در حوزه انواع کامپیوتر PC (سری کامل شامل کیس، مانیتور، کیبورد و اسپیکر) هر ۵۰ خانوار سالانه مجاز به واردات یک دستگاه کامپیوتر خواهند بود

واردات لوازم آشپزخانه مجاز

در مناطق مرزنشین کشور برای هر فرد واردات سالانه یک دست استکان و نعلبکی بلامانع بوده و سالانه هر نفر مجاز به واردات یک دست قاشق و چنگال خواهد بود.

طبق قوانین موجود هر خانوار مرزنشین در طول سال مجاز است از کشورهای دیگر سه عدد کارد آشپزخانه،یک دستگاه فلاسک چای و شیشه آن وارد کند.

دستگاه‌های مختلف و سایر موارد

بر اساس مقررات موجود، به ازای هر ۱۰ نفر از ساکنان مناطق مرزی سالانه امکان وارد کردن دو حلقه لاستیک وجود دارد و برای هر ۳۰ نفر سالانه انتقال یک دستگاه دوچرخه بلامانع است.

همچنین به ازای هر ۵۰ نفر در سال امکان تهیه یک دستگاه شیردوشی و یک دستگاه فتوکپی وجود دارد.

واردات سالانه ۱۰ کیلوگرم نخ دروگر برای هر خانوار از دیگر تمهیداتی است که برای مرزنشینان در نظر گرفته شده و قطعات یدکی موتور قایق و لنج نیز برای هر خانوار تا سقف ارزش ۲۰۰ هزار تومان مجاز محسوب می‌شود.

علاوه بر این در حوزه ابزارآلات برش، برای هر خانوار سالانه امکان وارد کردن یک دستگاه به ارزش ۱۰۰ هزار تومان وجود دارد.

همچنین همچنین هر خانوار می‌تواند در طول سال پنج متر پارچه چتایی و یک دستگاه تصفیه آب و آب شیرین کن وارد کند.

طبق مقررات هر ۱۰ خانوار سالانه مجاز به نقل و انتقال یک دستگاه ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی خواهند بود و هر خانوار سالانه می‌تواند قطعات یدکی ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی را با ارزش ۲۰۰ هزار تومان به داخل مرزهای کشور منتقل کند.

علاوه بر این هر ۱۰ خانوار می‌تواند سالانه یک دستگاه موتور آب کشاورزی (بدون پمپ)، یک دستگاه سمپاش، یک دستگاه بافت تور ماهیگیری وارد کند. علاوه بر این امکان واردات نخ تور ماهیگیری نیز برای هر خانواده مرزنشین معادل ۵۰ کیلوگرم در سال در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این هر خانوار در سال می‌تواند ۱۰۰ کیلوگرم سیم گرگور برای ساخت قطعات صید ماهی و ۵۰ کیلوگرم قلاب ماهی‌گیری وارد کند.

در حوزه انواع لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات راه‌سازی (به استثنای تولید داخل با تشخیص وزارت صنایع و معادن) امکان انتقال سالانه ۲۰۰ هزار تومان کالا برای هر خانوار در نظر گرفته شده است. علاوه بر این هر خانوار مرزنشین در طول سال می‌تواند یک عدد ریش تراش دستی – برقی، یک عدد چراغ اضطراری، پنج کیلو میخ مخصوص لنج سازی باری وارد کند.

علاوه بر این هر ۲۰ خانوار مجاز به واردات سالانه یک دستگاه موتور ژنراتور برق تا ۲۰ کیلو وات، یک دستگاه موتور برای قایق و لنج باری و صیادی، یک دستگاه ابزار نجاری برای لنت‌سازی خواهند بود.

هر خانواده مرزنشین در طول سال مجاز است یک دستگاه ماشین پشم چینی، یک عدد انواع قیچی (خیاطی، باغبانی یا پشم‌چینی)، یک عدد ماشین حساب چینی یا رومیزی، یک عدد فریم عینک، یک دستگاه خامه‌گیر وارد کند.

همچنین هر ۵۰ نفر مرزنشین مجاز به واردات سالانه یک دستگاه بسته‌بندی مواد غذایی بوده و می‌تواند یک دستگاه تولید ظروف یک بار مصرف را وارد کند.

در حوزه واردات لامپ‌های کم‌مصرف زیر ۲۵ وات هر فرد مرزنشین مجاز به واردات پنج عدد لامپ بوده و و علاوه بر هر پنج خانوار می‌توانند یک پرگار مربوط به دوربین نقشه‌برداری و انواع دستگاه تراش وارد نمایند.

همچنین هر خانوار مجاز به واردات سالانه سه کیلو انواع بلبرینگ بوده و در حوزه تونر فتوکپی هر خانوار می‌تواند در طول سال اجناسی به ارزش ۱۵۰ هزار تومان وارد کند.

علاوه بر این در نقاط مرزنشین هر خانواده می‌تواند سالانه ۱۰ متر انواع پارچه و دو عدد انواع روسری، دو تخته پتو وارد کند.

طبق مقررات هر فرد ساکن در این مناطق می‌تواند در طول سال یک دستگاه بخاری نفتی به داخل کشور منتقل کند. همچنین به ازای هر خانوار در سال امکان واردات ۵۰ کیلوگرم خوراک دام، طیور و آبزیان وجود دارد.

هر خانوار مرزنشین مجاز است در طول سال یک قطعه چمدان نیز وارد کند.

اما آخرین بند از کالاهایی که واردات آنها برای مرزنشینان مجاز شناخته شده کاغذهایی است که تحت ردیف‌های خاص شناخته شده‌اند و در این حوزه نیز برای هر فرد امکان واردات سالانه هفت کیلوگرم کاغذ وجود دارد.

تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار