معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه رسانه‌ها را یکی از مهم‌ترین ابزارهای آگاهی‌بخشی به جامعه عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها مهم‌ترین ظرفیت کشور برای مدیریت نظام اجتماعی هستند.
کد خبر: ۴۷۴۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳ 08 August 2017
 به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ؛ پریسا محمدی به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار، گفت:  امروز رسانه‌ها علاوه بر رسالت اطلاع‌رسانی، کارکردهای بسیاری در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه دارند و باید از این ظرفیت برای ایجاد برساخت‌های جدید در راستای اهداف نظام اسلامی بهره گرفت.
وی افزود: رسانه‌ها توان ایجاد و شکل دادن به برساخت‌های کنشگرایانه را دارند و قطعاً برساخت‌های شکل‌گرفته توسط رسانه‌ها دارای دوام بیشتری هستند و می‌توانند زمینه توسعه جامعه را فراهم کنند.

محمدی افزود: جامعه نیازمند برساخت‌های جدیدی است که باید در راستای اهداف ایران اسلامی شکل بگیرد و در حقیقت این مهم بدون رسانه‌ها و همگرایی رسانه‌ای امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: اگر رسانه‌ها بتوانند در رویکردهای خود به نظام اجتماعی کنش‌های پیوسته را شکل دهند بدون شک زمینه را برای رفتارهای کنش‌مند در جامعه فراهم ساخته و از آنجا که این رفتارها حاصل فکر و قدرت تصمیم‌گیری افراد است، زمینه حرکت جامعه در مسیر توسعه فراهم خواهد آمد.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  استان کرمانشاه گفت: شکل دادن به کنش‌های جمعی  در گرو به‌کارگیری توان و ظرفیت رسانه‌ای کشور است، زیرا رسانه‌ها به دلیل ارتباط گسترده‌ای که با مردم دارند، می‌توانند عزم عمومی برای تحقق اهداف برنامه‌ریزی‌شده را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: امروزه باور قطعی بر این است که رسانه‌ها یکی از قدرتمندترین ابزارهای فرهنگی برای تحقق اهداف و سیاست‌های مختلف نظام‌های حاکمیتی هستند و تمامی مدیران سعی می‌کنند به نحوی با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها بخشی از اهداف خود را محقق سازند.

محمدی افزود: رسانه‌ها هم بخشی از ظرفیت عمومی هستند و هم بخشی از ظرفیت مدیریت فرهنگی جامعه که به شکل کاملاً مستقل  می‌توانند به تغییرات مثبت و جهت‌گیری روبه جلو  نظام اجتماعی کمک کنند. در حقیقت در سایه رشد و توسعه فرهنگی و اقتصادی جامعه، خود آنها نیز پویاتر می‌شوند.

وی گفت: رسانه‌ها می‌توانند کژکارکردها، کارکردهای غیرضروری و کارکردهای پنهان نظام را تصحیح و اصلاح کنند و مسیر درست را فرا روی مردم  و حتی مسئولان قرار دهند، اما نکته قابل توجه در این مسیر که تأثیرگذاری رسانه‌ها را مضاعف می‌کند، روحیه همگرایی رسانه‌ها برای حل مشکلات است.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: رسانه‌ها می‌توانند با همگرایی بیشتر و ارتباط گسترده و همسو با همدیگر از قدرت نفوذ خود در سطح جامعه استفاده کنند و حرکت صحیح، مؤثر و پیش‌برنده‌ای را در جامعه شکل دهند، از همین روی باید به ظرفیت رسانه‌ها باور داشت.

محمدی همچنین با گرامیداشت 17 مرداد سالروز شهادت شهید صارمی و تبریک روز خبرنگار به اهالی رسانه گفت‌: روز خبرنگار بهانه‌ای برای پاسداشت زحمات و مجاهدت‌های خبرنگاران است، البته این پاسداشت و تکریم نباید به این روز ختم شود، بلکه بر همه مسئولان لازم است تا جایگاه اهالی رسانه را در طول سال محترم بشمارند.

وی انتقاد را اساسی ترین حق رسانه ها ذکر کرد و گفت: رسانه‌ها در حوزه فضای عمومی به عنوان حافظان اصلی نظام اجتماعی هستند، لذا اگر انتقادی به مسئولان وارد می‌کنند از سر تعهد و دلسوزی است و نباید با بی‌اعتنایی از کنار انتقاد آنها گذشت، بلکه باید با سعه صدر پاسخگوی آنها بود و در جهت رفع مسائل مطرحه شده برآمد.

محمدی  افزود: انتقادات رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه فرهنگی می‌تواند باعث هوشیاری مجموعه‌های فرهنگی شود و زمینه مطالبه‌گری جامعه از دستگاه‌های متعددی که در سطح استان به امر فرهنگ اشتغال دارند منتهی شود.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در پایان ابراز امیدواری کرد: با رشد و توسعه جامعه زمینه برای فعالیت مستمر نشریات استانی فراهم شود و این رشد و توسعه در گرو همگرایی رسانه در راستای تحقق گفتمان اقتصاد مقاومتی است
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار