برگزاری نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های کردستان، 9ماه از سال گذشته!
نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی کردستان امروز در حالی برگزار شد که چاشنی‌اش تشکر مسئولان از همدیگر بود؛ استاندار کردستان واقع‌بینانه به دو موضوع اشاره کرد؛ شهرداری‌های بی‌مبالات در پرداخت نیم درصد کل درآمد به کتابخانه‌ها معرفی شدند و از شهردار اسبق سنندج هم به نیکی یاد شد.
کد خبر: ۶۸۱۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴ 19 November 2018

به گزارش تابناک کردستان، نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی کردستان عصر امروز در حالی برگزار شد که تشکرهای مسئولان از همدیگر جزئی پررنگ و خسته‌کننده از متن شده بود؛ این موضوع آنقدر تکرار گردید که اسباب مزاح استاندار هم شد؛ ترجیع‌بند اظهارات مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان در هنگام ارائه گزارش، تشکر از رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان بود؛ «بهرام نصراللهی‌زاده» چند دقیقه‌ای دیر به جلسه رسید و «مرادنیا» نقل کرد که جناب مدیرکل چطور برای آقای رئیس، سنگ تمام گذاشته و تا اینجای جلسه غیر از تمجید از وی نکته قابل عرضی نداشته است؛ البته «نصراللهی‌زاده» هم اظهارات «عبدالملکی» را با تقدیر از انتصابش با بکار بردن عناوین « مدیر جوان و خوش‌فکر» پاسخ داد.

اما همه این حواشی نتوانست درد مزمن حوزه کتاب و کتابخانه‌ها را لابلای خود پنهان کند؛ گزارش مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان نشان داد چه اوضاع تأسف‌باری بر این حوزه حاکم است؛ «عبدالملکی» به زیرکی تبیین کرد که چه تحویل گرفته است! شاید اعلام پیشرفت فیزیکی 2 درصدی احداث کتابخانه مرکزی استان که کار آن از سال 89 استارت خورده و اعلام محرومیت «نایسر» سنندج با 85 هزار نفر جمعیت از داشتن کتابخانه، با آن وضعیت فرهنگی که دارد، خود گویای آن باشد که در سال‌های اخیر چه کارهایی باید انجام می‌شد و نشد!

استاندار کردستان در جلسه امروز دو پیشنهاد جالب ارائه کرد؛ نخست آنکه اعتبارات به جای صرف شدن برای کتابخانه‌سازی صرف بازسازی فضاهای موجود و تهیه منابع بروز شود؛ وی همچنین پیشنهاد کرد مبلغی برای تشویق کتابخوان‌های برتر استان در پایان هر سال اختصاص یابد.

شهردار سنندج هم در این جلسه وعده داد پرداختش به کتابخانه‌ها از این پس ماهیانه باشد؛ خدا کند این وعده شهردار به سرنوشت برخی دیگر از وعده‌هایش دچار نشود! حشمت‌اله صیدی در این جلسه بدهی یک میلیارد و 200 میلیونی به کتابخانه‌ها را انکار کرد و گفت: برداشت ما آن است که 400 میلیون تومان بدهی داریم و 55 میلیون هم از کتابخانه‌ها بابت عوارض نوسازی طلب داریم؛ حالا این وسط باید تکلیف 800 میلیون تومان پول در روزهای آینده مشخص شود؛ دو طرف گفتند که سند دارند و دست‌شان گرفتند که این کار خوشایند رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نبود و نصراللهی‌زاده به مدیران توصیه کرد در جلسات برای یکدیگر سند رو نکنند!

اما جلسه امروز دو نکته خوشایند هم داشت؛ نخست؛ جلال شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر سنندج، از مهدی حسام‌شریعتی، شهردار اسبق سنندج به نیکی یاد کرد؛ و چه به‌حق بود این کار؛ شریعتی گفت: سال 92 از شهردار وقت سنندج به عنوان شهردار نمونه کشور در پرداخت حقوقات کتابخانه‌ها تجلیل شد؛ دوم؛ نصراللهی‌زاده با اشاره به راه‌اندازی یک کتابخانه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اظهار کرد: در این کتابخانه 26 هزار جلد کتاب از کتاب‌های روز را جمع‌آوری کرده‌ایم؛ به همکاران توصیه کرده‌ام هر شهروند کارمند و غیرکارمندی می‌تواند مراجعه کرده و از منابع آن کتابخانه استفاده کند.

در این جلسه میزان بدهکاری شهرداری‌های 10 شهر استان به نهاد کتابخانه‌ها هم اعلام شد هرچند کارشناس «مشارکت‌ها و شهرداری‌ها» آنقدر پرحاشیه سخن گفت که بعید است اصل موضوع در خاطر استاندار و سایر حضار نقش بسته باشد؛ شهرداری سنندج یک میلیارد و 200 میلیون تومان؛ سقز یک میلیارد تومان؛ کامیاران 230 میلیون تومان؛ دیواندره 240 میلیون تومان؛ بانه 500 میلیون تومان؛ قروه 350 میلیون تومان؛ مریوان 390 میلیون تومان؛ بیجار 65 میلیون تومان؛ دهگلان 52 میلیون تومان و سروآباد هم که سردمدار پرداخت نکردن اعلام شد و گفتند سال گذشته و دو سال قبل هم ریالی پرداخت نکرده و حالا 64 میلیون بدهکار است؛ جالب آنکه جناب کارشناس توصیه کرد اینها نوشته نشود؛ رفته بودیم که بنویسیم و این توصیه‌ها هم هیچ‌گاه قابل اعتنا نیست!

آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از اظهارات مطرح شده در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی کردستان است.

محمد عبدالملکی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان در این جلسه گفت: در کردستان جمعاً 50 باب کتابخانه نهادی و 28 باب کتابخانه مشارکتی وجود دارد؛ به ازای هر نفر جمعیت استان باید 4 جلد کتاب موجود باشد در حالی که تنها نیم جلد وجود دارد؛ به ازای هر 100 نفر باید 8 متر فضای کتابخانه وجود داشته باشد و فضای فعلی تنها 2 متر است.

وی به وجود یک مشکل در حوزه کتاب‌های کُردی و منابع اهل سنت اشاره کرد و افزود: چون نیازهای این بخش از طریق تهران مرتفع نمی‌شود و ما هم حساسیت ویژه‌ای در این بخش داریم در یک‌سال اخیر 15 هزار نسخه کتاب کُردی خریداری شده و تا یک ماه آینده منابع قابل توجهی هم که در حوزه اهل سنت خریداری شده، توزیع خواهد شد.

بهرام نصراللهی‌زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان هم در این جلسه با اشاره به تنگناهای دولت در تأمین هزینه‌های عمرانی گفت: مهم‌تر از ساختمان ساختن برای کتابخانه‌ها بالا بردن بهره‌وری مردم از کتاب است.

وی با اشاره به راه‌اندازی یک کتابخانه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان افزود: در این کتابخانه 26 هزار جلد کتاب از کتاب‌های روز را جمع‌آوری کرده‌ایم؛ به همکاران توصیه کرده‌ام هر شهروند کارمند و غیرکارمندی می‌تواند مراجعه کرده و از منابع آن کتابخانه استفاده کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان اظهار کرد: بهتر است به جای تمرکز بر ساخت ساختمان‌های بزرگ در نقاط مرکزی شهرها به عنوان کتابخانه، توان خود را در ساخت کتابخانه‌های کوچک در نقاط حاشیه شهرها متمرکز کنیم تا دسترسی مردم و نقاطی که از نظر فرهنگی دارای کمبود هستند به کتاب آسان شود.

وی همچنین پیشنهاد داد که در پایان سال از شهردار فاقد بدهی به کتابخانه تجلیل شود که بعید است چنین شهرداری را بتوان در کردستان پیدا کرد و شاید به همین دلیل بود که استاندار پیشنهادی جایگزین برای این موضوع ارائه داد.

بهمن مرادنیا، استاندار کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه طبق سند چشم‌انداز توسعه در حال حاضر باید 35 درصد جمعیت استان عضو کتابخانه‌های عمومی باشند اظهار کرد: متأسفانه این آمار هم‌اکنون تنها 2.5 درصد است.

وی عادت مردم به استفاده از فضای دیجیتالی و کمبود امکانات کتابخانه در این حوزه را در عدم استقبال بی‌تأثیر ندانست و گفت: آنچه قبل از ایجاد فضای جدید کتابخانه‌ای لازم است روشن شود آن است که به این پرسش که «آیا اگر فضا ایجاد شود، مردم استقبال خواهد کرد یا خیر؟»، پاسخ داده شود.

استاندار کردستان به پیشنهاد رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مبنی بر تشویق شهرداری که بدهی خود به کتابخانه‌ها را تا پایان سال تسویه کند اشاره و تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که مبلغی که قرار است برای این تشویق در نظر گرفته شود به کسانی که بیشترین وقت را صرف کتابخوانی می‌کنند، اختصاص یابد.

وی گفت: برای تأمین فضای مورد نیاز کتابخانه‌ها بهتر است از ساختمان‌های در اختیار میراث فرهنگی استفاده و با بازسازی آنها فضای مورد نیاز را فراهم کرد.

مرادنیا با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به جمعیت استان باید 6 میلیون جلد کتاب داشته باشیم افزود: بهتر است به جای ساختمان سازی اعتبارات را به تهیه منابع جدید اختصاص دهیم چرا که بعید نیست بخشی از عدم استقبال مردم از کتابخانه‌ها فقدان منابع بروز باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار