مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت:همزمان باهفته منابع طبیعی ۱۴۹پروژه آبخیزداری در استان به بهره برداری می‌رسد.
کد خبر: ۷۲۲۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲ 05 March 2019
به گزارش تابناک آذربایجان غربی ،میرصمد موسوی مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران گفت: همزمان با هفته منابع طبیعی ۱۴۹پروژه آبخیزداری با اعتباری بالغ بر ۲۱میلیاردتومان از در نفاط مختلف استان به بهره برداری می‌رسد.
 
مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی افزود: مساحت کل مراتع استان ۲ میلیون و ۶۶۸ هزار و ۱۲۴ هکتار است افزود: میزان تولید مراتع در استان ۵۹۵ هزار تن بوده و ۷ میلیون واحد دامی از این مراتع برای چرا استفاده می‌کنند در حالیکه این مراتع ظرفیت چرا برای ۳/۵ میلیون واحد دامی را دارند.
 
موسوی با بیان اینکه در سال جاری ۲۱ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان اختصاص یافته است افزود: همچنین ۴۸ میلیارد تومان اعتبار ملی و ۷میلیارد تومان اعتبارات استانی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان مصوب شده است که ۳۰درصد از اعتبارات ملی و ۹۸ درصداز اعتبارات استانی اختصاص یافته است.
 
وی با بیان اینکه تثبیت شن‌های روان در ۱۵هزار هکتار از مراتع بورالان ماکو انجام شده است افزود: شغل مردم این منطقه دامداری بوده و استفاده مکرر از مراتع این منطقه سبب کاهش پوشش گیاهی وافزایش فرسایش خاک میشود که در این راستا ۱۰صندوق توسعه روستایی برای ایجاد فرصت‌های شغلی دیگر در روستا‌های بورالان ماکو تشکیل شده است که ۳۲۶ نفر دراین صندوق‌ها عضو بوده وتاکنون ۵۲میلیارد ریال وام اشتغالزایی به این افراد پرداخت شده است.
 
موسوی یاد آورشد: برای مقابله با ریزگرد‌های دریاچه ارومیه ۴سایت در شهرستان‌های ارومیه، سلماس و میاندوآب ایجاد شده است که برای کنترل هرزآب در ۲۶۰۰ هکتار، بوته کاری از نوع قره داغ وگز در ۱۴۹۰هکتار، مراقبت از نهال‌های کاشته شده در سطح ۱۲۰هکتار در این مناطق صورت پذیرفته است.
 
وی افزود: برای جلوگیری از فرسایش خاک در این مناطق در جبل کندی ارومیه ۱۲۰ کیلومتر بادشکن غیر زنده نصب و ۴ ایستگاه متمرکز وچند ایستگاه غیر متمرکز برای جلوگیری از فرسایش‌های بادی در میاندوآب ارومیه وسلماس راه اندازی شده است که با بررسی‌های انجام شده میزان تلفات خاک در این مناطق از ۳۹ تن در هکتار به ۱۲ تن در هکتار رسیده است که کاهش ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد.
 
مدیرکل منابع طبیعی آذر بایجان غربی یادآور شد: میزان فرسایش خاک در آذربایجان غربی ۱۵ تن در هکنار است که این رقم در کشور ۱۶/۸ تن در هکتار اعلام شده است.
 
موسوی افزود: در سال ۹۷ طرح کاداستر در ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی استان اجرا شده که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.
وی تصریح کرد: در سال جاری ۱۵۵ فقره آبگرمکن خورشیدی در استان راه اندازی شده است که ۳۰۰ خانوار از آن‌ها بهره‌مند شده اند.
 
مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی ادامه داد:در بخش چرای غیر مجاز در سال جاری در استان یک هزار پرنده تخلف تشکیل شده است افزود: در خصوص تخریب وتصرف اراضی ملی نیز ۱۱۴۳ فقره پرونده تشکیل شده است که برای ۸۲۲ پرونده حکم قضایی صادر شده است. وازاین افراد ۱۶۶۷ هکتار بازپس گرفته شده است.
 
وی ادامه داد: در ۱۱ ماهه سال جاری ۶۹ پرونده تخلف قطع درختان تشکیل شده است که نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد افزایش یافته است.
 
انتهای پیام/م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار