بانک مرکزی گزارش آمار چک‌های مبادله‌ای کشور در فروردین‌ماه 98 را منتشر کرد
بانک مرکزی گزارش آمار چک‌های مبادله‌ای کشور در فروردین‌ماه 98 را منتشر کرد که طبق آن، در میان همه استان‌های کشور تنها 3 استان کشور در نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای، وضعیتی بدتر از کردستان دارند؛ بعید نیست از این پس شاهد تشکیک در آمار بانک مرکزی توسط دولتمردان در کردستان باشیم!
کد خبر: ۷۴۸۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 25 May 2019

به گزارش تابناک کردستان، اداره آمار اقتصادی مدیریت کل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی گزارش فروردین‌ماه 98 درباره آمار چک‌های مبادله‌ای در کشور را منتشر کرد که بر اساس آن استان‌های کهگیلویه ‌و بویراحمد، چهارمحال‌ و بختیاری، ایلام و کردستان به ترتیب و با آمار 17.2، 13.7، 13.4 و 13.3 درصد، بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای را در مقایسه با سایر استان‌های کشور دارند؛ میانگین این شاخص در کل کشور 9.8 درصد اعلام شده است.

در گزارش بانک مرکزی، علت برگشت خوردن 97.1 درصد تعداد چک‌ها در کردستان کسری یا فقدان موجودی بوده و تنها 2.9 درصد از کل تعداد چک‌های برگشتی در استان به دلایلی چون عدم تطابق امضا، نقص امضا، مغایرت تاریخ عددی و حروفی، مخدوش بودن امضا یا مندرجات چک، مغایرت مبلغ حروفی با عددی چک، مسدود بودن حساب مورد نظر و مسدود بودن چک با شماره سری و سریال مرتبط، برگشت خورده‌اند.

اهمیت موضوع آمار چک‌های برگشتی از دیدگاه کارشناسان حوزه اقتصاد به آن دلیل است که افزایش یا کاهش این آمار گویای میزان رکود در بازار و اقتصاد است، آمار چک‌های برگشتی شاخصی مناسب برای یک ارزیابی واقع‌بینانه از وضعیت اقتصادی کردستان و نمادی برای اعتماد بازار است.

این یک اصل بدیهی است که وقتی رکود بر بازار حاکم باشد کسانی که کالاهای خود را از طریق صدور چک خریداری کرده‌اند توانایی فروش کالا و پاس کردن چک‌ها را ندارند و در نتیجه چک آنها برگشت می‌خورد بنابراین هر چه رکود بر بازار شدیدتر باشد تعداد چک‌‌های برگشتی به مبادله‌ای بیشتر است.

اعداد و ارقامی که در این نوشتار آمد برگرفته از گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی به عنوان نهاد رسمی اعلام آمار بانکی در کشور است؛ اطلاعات گزارش در ارتباط با کردستان با آمار 12 ماه سال 97 در این بخش تقریباً مشابه است و این یعنی کسی از دولتمردان کردستان انتظار حل مشکل نداشته باشد که اگر کاری بلد بودند مانع تکرار یک وضعیت نامطلوب در هر 12 ماه سال گذشته می‌شدند.

اما می‌ماند ارائه یک پیشنهاد؛ به نظر می‌رسد آقایان صاحب منصب در استان، این مشکل را هم با زیر سؤال بردن آمار بانک مرکزی حل کنند! درست همانند حل مشکل تورم نقطه‌ای در استان با تشکیک در آمار مرکز آمار ایران!

به همین آسانی...

تداوم وضعیت نامطلوب کردستان در نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای در سال جدید/اگر دولتمردان کردستان برای حل مشکل! در آمار بانک مرکزی تشکیک کردند، کسی تعجب نکند + نمودار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار