عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه با بیان اینکه نزدیک به 120 هزار نفر در صنوف مختلف کرمانشاه مشغول به کار هستند، گفت: با وجود اشتغالزایی بالایی که اصناف کرمانشاه دارند، نه دیده می‌شوند و نه مورد حمایت قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۸۶۵۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵ 21 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،حسین بیات به مناسبت روز اصناف (اول تیر) ، با اشاره به وجود حدود 40 هزار واحد صنفی در شهر کرمانشاه، اظهار کرد: در هر یک از این واحدها بین دو تا سه نفر مشغول به کار هستند، یعنی حدود 120 هزار نفر اشتغالزایی در بخش اصناف داریم.

وی از سهم قابل توجه اصناف در اشتغال کرمانشاه یاد کرد و ادامه داد: با وجود این سهم هیچگاه دیده نشده ایم و از بیشتر حمایت‌ها محروم بوده ایم و این در حالی است که اگر واحدهای صنفی حمایت شوند می‌توانند کسب و کار خود را توسعه دهند و اشتغالزایی بیشتری داشته باشند.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه با بیان اینکه از تسهیلاتی که معمولا برای بنگاه‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شود سهم کمی به اصناف می‌رسد، یادآور شد: این وضعیت را هم اکنون و در ایام شیوع بیماری کرونا بیشتر احساس می‌کنیم که هنوز تسهیلات خاصی به اصناف پرداخته نشده است.

بیات خاطرنشان کرد: در ایام شیوع بیماری کرونا اصناف بیشترین زیان را حتی بیشتر از واحدهای تولیدی متحمل شدند و در اکثر واحدهای صنفی بسته به نوع و وسعت کسب و کار بین 12 تا 300 میلیون تومان زیان داشتیم.

وی عنوان کرد: اگرچه 680 میلیارد تومان تسهیلات برای بنگاه‌های اقتصادی آسیب دیده از شیوع کرونا در نظر گرفته شده، اما عمده تمرکز پرداخت تسهیلات برای واحدهایی است که کارگر بیمه شده دارند. در حالیکه بسیاری از مغازه‌داران کرمانشاه این تسهیلات را برای جبران ورشکستگی و روی دست ماندن اجناس خود می‌خواهند و حقوق کارگر را یا پرداخت کرده‌اند و یا خود کارگر بیمه بیکاری درخواست داده است.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه، برخی از واحدهای صنفی هم به صورت تک نفره اداره می‌شود و هیچ کارگری ندارند که قرار باشد واحد صنفی بر اساس تعداد نیروی کار تسهیلات دریافت کند.

این همه مغازه بدون درآمد

بیات سپس به سایر مشکلاتی که اصناف کرمانشاه با آن مواجهند اشاره داشت و افزود: سرانه واحدهای صنفی در کرمانشاه بسیار بالاتر از میانگین جهانی و کشوری است، بگونه‌ای که در جهان به ازاء هر 250 نفر و در کشور به ازای هر 35 نفر یک واحد صنفی وجود دارد، اما در کرمانشاه این عدد به ازاء هر 25 نفر یک واحد صنفی است.

وی ادامه داد: با وجود بالا بودن تعداد واحدهای صنفی کرمانشاه، در سالهای اخیر در محدوده خیابان مدرس شاهد احداث پاساژها و مراکز تجاری بوده ایم که هریک از آنها دارای چندین مغازه است که رونق و درآمد چندانی هم ندارند. مغازه‌های این مراکز تجاری به دلیل آنکه درآمد چندانی ندارند مدام تغییر شغل می‌دهند و بسیاری از این مغازه‌ها هم هنوز خالی بوده و متقاضی خاصی ندارد.

وی اظهار کرد: نتیجه این تعداد بالای واحد صنفی، کاهش درآمد و حتی ورشکستگی آنها است، زیرا بسیاری از مغازه‌داران حتی مالک مغازه خود نیستند و باید اجازه بها ماهیانه هم پرداخت کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه دلیل اصلی بالا بودن آمار واحد صنفی در کرمانشاه را نیز نرخ بالای بیکاری دانست و عنوان کرد: این امر باعث می‌شود بسیاری از افراد بدون داشتن تجربه کافی وارد بازار شوند و شکست بخورند.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه در ادامه از درآمد پایین اصناف کرمانشاه یاد کرد و گفت: گاهی مغازه‌داران با سرمایه‌های میلیاردی از صبح تا شب فروش چندانی ندارند و حتی هزینه آب و برق و ... را نیز در نمی‌آورند.

وی مهمترین دلیل این کسادی را نیز درآمد پایین مردم دانست که ترجیح می‌دهند، ابتدا هزینه‌های اصلی زندگی خود را تامین کنند و بعد سرغ سایر موارد بروند.

بیات معتقد است، در چنین شرایطی نباید بازار کرمانشاه مانند بازار شهرهای بزرگ دیده شود، بلکه باید تسهیلاتی در زمینه مالیات، عوارض شهرداری و... برای واحدهای صنفی کرمانشاه در نظر گرفته شود.

عمده واحدهای صنفی کرمانشاه توزیعی هستند

بیات در ادامه اشاره‌ای هم به وضعیت واحدهای صنفی در کرمانشاه داشت و از وجود 40 هزار واحد صنفی در شهر کرمانشاه خبر داد که اکثر آنها واحدهای توزیعی هستند.

وی یادآور شد: از حدود 40 هزار واحد صنفی که داریم نزدیک به 28 هزار واحد صنفی توزیعی و 12 هزار واحد تولیدی و خدماتی هستند.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه گفت: بین واحدهای صنفی توزیعی هم بیشترین سهم را اتحادیه‌های خوار و بار و لبنیات، اتحادیه تریکو و پوشاک و اتحادیه آجیل و خشکبار و در بخش واحدهای صنفی تولیدی دوزندگان زنانه و مرانه و محلی‌دوزها و در اصناف خدماتی هم آرایشگران و مشاورین املاک بیشترین سهم را دارند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار