کارشناس مسئول واحد سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: با توجه به خطراتی که در زمان شرایط شیوع ویروس کرونا وجود دارد، همشهریان فقط در مواقع ضروری به دندانپزشکی مراجعه کنند.
کد خبر: ۹۱۳۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹ 02 November 2020

به گزارش تابناک قم، سید مصطفی سجادی منش افزود: به دلیل ماهیت کار دندانپزشکی و خطر انتقال ویروس کرونا، مردم حتما به مطب‌ها و کلینیک‌های مجاز دندانپزشکی که دارای مجوز بهداشتی هستند، مراجعه کنند؛ زیرا این مراکز تحت نظارت هستند و مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند.

وی اضافه کرد: برخی مراکز دندانپزشکی و یا دندان‌سازی بدون مجوز به‌صورت مخفیانه و بدون تابلو کار می‌کنند که غیرقانونی است؛ این مراکز ممکن است هزینه کمتری دریافت کنند، ولی طبیعتا اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: بیماران قبل از مراجعه به دندانپزشکی حتما باید ماسک داشته باشند؛ در بدو ورود دست خود را با محلول مخصوص ضدعفونی کنند و یا با آب و صابون بشویند؛ قبل از مراجعه حتما دندان‌ها را با مسواک تمیز کنند، چون مسواک زدن بار میکروبی را کاهش می‌دهد.

سجادی منش خاطرنشان کرد: هنگام مراجعه تا حد امکان تنها باشند و درصورت همراه ،  نباید به اتاق دندانپزشکی وارد شود و در سالن با رعایت فاصله ایمن منتظر بماند.

وی بیان کرد: پس از اتمام کار و برگشت به منزل، کفش و جوراب بیرون از منزل گذاشته شود، لباس‌ها را جداگانه شست‌وشو دهند و حتما دوش بگیرند؛ چون هنگام کار دندانپزشکی قطرات ریز معلق که با چشم دیده نمی‌شود پخش و پراکنده و به کل بدن و لباس‌ها پاشیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کرونایی اگر مردم علایم سرماخوردگی از جمله سرفه، سردرد و بدن‌درد دارند، نباید به مراکز دندانپزشکی مراجعه کنند.

کارشناس مرکز بهداشت قم گفت: دندان‌پزشکان نیز باید وسایل فلزی را برای هر بیمار استریل کنند و سایر وسایل را به‌صورت یک‌بار مصرف استفاده نمایند.

وی اضافه کرد: بین دو بیمار حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فاصله زمانی باشد تا این وسایل ضدعفونی، کاورهای یک‌بار مصرف عوض و وسایل استریل استفاده شود.

به گفته وی، دندان‌پزشک باید وسایل حفاظتی از جمله گان، ماسک ان ۹۵، شیلد محافظ و دستکش استفاده کند.

سجادی منش همچنین بیان کرد: با رعایت توصیه‌های بهداشتی دهان و دندان، می‌توانیم دندان‌های سالم داشته باشیم و از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم.

وی افزود: باید شب‌ها قبل از خواب و صبح‌ها پس از بیدار شدن مسواک بزنیم و مسواک خود را هر سه ماه یک‌بار عوض و مسواک نرم استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: روزی یک‌بار با نخ دندان لابه‌لای دندان‌های خود را تمیز کنیم، چون مسواک نواحی بین دندان‌ها را تمیز نمی‌کند؛ افرادی که نخ دندان استفاده نمی‌کنند، دچار پوسیدگی بین دندانی می‌شوند.

سجادی منش ادامه داد: دفعات مصرف مواد قندی و شیرینی‌ها را کاهش دهیم تا حد امکان تنقلات بی‌ارزش، شیرین و چسبنده را کنار بگذاریم؛ هر روز از مواد غذایی دارای کلسیم مانند شیر، لبنیات و کلم استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هر ۶ ماه یک‌بار برای معاینه به دندان‌پزشک مراجعه نماییم، زیرا تشخیص و درمان به‌موقع از پیشرفت بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری و هزینه‌های خانواده را کاهش می‌دهد.

وی گفت: اگر دندانی خراب شد، تا حد امکان آن را ترمیم و حفظ کنید و از کشیدن دندان‌های قابل نگهداری خودداری کنید؛ زیرا تا آخر عمر باید از دندان‌های دایمی خود برای جویدن غذا، زیبایی و بیان درست کلمات و صحبت کردن استفاده نماییم.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل‌توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد،  ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار