کد خبر: ۶۷۵۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ 03 November 2018

مرکز آمار ایران، شنبه هفته گذشته گزارش شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان در مهرماه 97 را منتشر کرد؛ نگاهی به نمودار تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی به تفکیک استان که تصویر آن در گزارش مرکز آمار منتشر شده نشان می‌دهد که در این شاخص، کردستان بدترین وضعیت را در میان همه استان‌های کشور دارد!

به گزارش تابناک کردستان، مرکز آمار ایران، 5 آبان‌ماه جاری گزارش شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان در مهرماه 1397 را منتشر کرد؛ نگاهی به محتوای گزارش و داده‌های ارائه شده، وضعیت تأسف‌بار استان کردستان در یک شاخص اقتصادی دیگر را تصویر می‌کند.

طبق آنچه مرکز آمار ایران در گزارش شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان در مهر 97 منتشر کرده است درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور به صورت میانگین 32.4 درصد و در کردستان 37.7 درصد است؛ و این یعنی خانوارهای شهری ساکن استان کردستان به طور متوسط 5.3 درصد بیشتر از میانگین کل کشور نسبت به مهر 1396 برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. (جدول شماره 1)

کردستان در تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی بدترین وضعیت را در میان استان‌های کشور دارد/در تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری تنها دو استان وضعیتی بدتر از کردستان دارند/تیم اقتصادی دولت در کردستان با گذشت یک هفته از انتشار گزارش مرکز آمار، از ارائه حتی یک توضیح مختصر هم درباره آن عاجز است!/متولیان نظارت بر بازار کردستان کجا هستند؟ + نمودار

نگاهی به نمودار تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری به تفکیک استان که تصویر آن در گزارش مرکز آمار منتشر شده نشان می‌دهد که در این شاخص، تنها دو استان ایلام و لرستان وضعیتی بدتر از کردستان دارند!

اما مطابق آنچه مرکز آمار ایران در بخش دیگری از گزارش شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان در مهر 97 منتشر کرده است، درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی کشور به صورت میانگین 35.3 درصد و در کردستان 43.1 درصد است؛ و این یعنی خانوارهای روستایی ساکن استان کردستان به طور متوسط 7.8 درصد بیشتر از میانگین کل کشور نسبت به مهر 1396 برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. (جدول شماره 2)

کردستان در تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی بدترین وضعیت را در میان استان‌های کشور دارد/در تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری تنها دو استان وضعیتی بدتر از کردستان دارند/تیم اقتصادی دولت در کردستان با گذشت یک هفته از انتشار گزارش مرکز آمار، از ارائه حتی یک توضیح مختصر هم درباره آن عاجز است!/متولیان نظارت بر بازار کردستان کجا هستند؟ + نمودار

نگاهی به نمودار تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی به تفکیک استان هم که تصویر آن در گزارش مرکز آمار منتشر شده نشان می‌دهد که در این شاخص، کردستان بدترین وضعیت را در میان همه استان‌های کشور دارد!

یک نکته که در اینجا باید مورد اشاره قرار گیرد آن است که تورم مورد اشاره در گزارش مرکز آمار تنها مختص به استان کردستان نیست و در همه استان‌های کشور دیده می‌شود اما سؤالاتی اساسی هم وجود دارد و آن اینکه چرا تورم نقطه به نقطه در نقاط شهری کردستان باید نسبت به استان نخست نمودار 12.2 درصد و نسبت به میانگین کشوری 5.3 درصد بیشتر باشد؟ همچنین چرا تورم نقطه به نقطه در نقاط روستایی کردستان باید نسبت به استان نخست نمودار 15.6 درصد و نسبت به میانگین کشوری 7.8 درصد بیشتر باشد؟ متولیان نظارت بر بازار کردستان کجا هستند و چه می‌کنند؟!

این گزارش را مرکز آمار ایران به عنوان تنها مرجع رسمی اعلام آمار منتشر کرده و نه منتقدان دولت؛ زبان ارائه این گزارش هم مانند سایر گزارش‌های مشابه، زبان ریاضی است نه انشاء! و بی‌راه نیست اگر کسی بگوید این گزارش به مانند سایر گزارش‌های مشابه به نوعی کارنامه عملکرد منصوبان دولت در استان‌های مختلف هم هست.

یک هفته از انتشار گزارش گذشته و تیم اقتصادی دولت در کردستان درباره این گزارش هم روزه سکوت گرفته است! این تیم اقتصادی 5 سال است که در این استان عهده‌دار امور مردم است و این آمارها هم، نتیجه عملکرد این تیم است؛ نیست؟  

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
France
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
تازه هفته گذشته از اين تيم اقتصادى حمايت كرد واقعا هم جايى حمايت دارند اين اقايان با اين عملكرد هرجا عدد ورقم هست اقايان اخرند در كلنگ زنى او جشنواره هاى بى خاصيت استان اول است
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
با سلام
مطلبی که در قالب انتقاد و روشنگری در یک رسانه منتشر می شود اگر دارای محتوایی درست و توأم با حقیقت باشد ابزاری است در دست ناظرین بر اجرای امور و بالادستی های مناصب اجرایی و حکومتی در جهت انقیاد آن دسته از مجریان و کارگزارانی که با کوتاهی در انجام وظیفه با نقد عملکرد طرف سوال افکار عمومی و مطالبه گران اجتماعی قرار گرفته اند و تا حد اقناع افکار عمومی باید پاسخگو به عملکرد خود باشند. اگر چنین شود نقد منجر به اصلاح شده و شکل سازنده به خود می گیرد یعنی شرط اینکه نقدی سازنده باشد باید محتوای نقد صحیح و اراده مسئولین بر اصلاح امور باشد.
تابناک عزیز اگر محتوای مطلب منتشره شما درست باشد - که با توجه به منبع تهیه کننده گزارش یعنی مرکز آمار که زیر مجموعه دولت بوده و برای دولتیان محلی جهت انکار ندارد - شرط اول فراهم است می ماند شرط دوم که همان اراده مسئولین بالا دستی جهت پیگیری و سازنده شدن نقد. آنچه از محتوای مطلب بر می آید طرف پاسخگو تیم اقتصادی دولت در کردستان است که باید پاسخ مردم کردستان در این زمینه که چرا تورم در روستاهای محروم استان از کل کشور بیشتر است باشد و لازمه این کار اراده و دستور بالا دستی های این مجموعه به آنها در جهت قبول مسئولیت و پاسخگویی است که با توجه به موضع گیری اخیر جناب مرادنیا و اعلام رضایت ایشان از عملکرد زیر مجموعه اجرایی و بالاخص تیم اقتصادی اش در استان نقد شما به مانند سایر مطالب انتقادی تابناک سرانجام سازنده ای ندارد.
می ماند اینکه اگر بر رویه انتقادی خود اصرار ورزید ممکن است با شما آنچنان رفتار شود که جناب مراد نیا در آن جلسه احزاب نسبت به آن دسته از قلم به دستان اهل قلم و... اشاره فرمودند.
خواهی بیا ببخشا خواهی برو جفا کن
خود دانی
شاغلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
مسئولان محترم تابناک
لطفا آرشیوتان را نگاه کنید و ببینید چندصد مورد مستند در این 5 سال از ناکارآمدى این چند نفر برستادى را منتشر کرده‌اید؟ اما حتى یک بار هم مسئولان دولت بى تدبیرى و ناامیدى، برخوردى یا اقدام اصلاحى انجام نداده اند
لذا نتیجه مى گیریم که این چند نفر ماموریتشان را درست انجام مى دهند!
پاسخ ها
گل آقا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
شاغلام آفرین دو ریالىت کج نیست ! هر زمان اینها قدرت را به دست گرفتند ، کردستان درجا زد و دچار رکود و پس رفت شد ، اینان قسم خورده اند مانع توسعه شوند .پس درست گفتى که این نوکران رسم چاکرى را بنحو احسن بجا مى آورند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار