مدیرعامل آبفا کردستان: تغییر طعم و بوی آب شرب سنندج زودگذر است!
شهروندان سنندجی اخیراً جویای دلیل تغییر طعم آب شرب سنندج شده‌اند؛ وقتی سؤال در این باره با مدیرعامل آبفا کردستان مطرح شد پاسخ‌های این مدیر دولتی نه تنها قانع‌کننده که حتی قابل پذیرش هم نبود! برخی اظهارات «محمدحسین محمدی» درباره موضوع، غیرکارشناسی به نظر می‌رسید.
کد خبر: ۶۷۶۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۵ 06 November 2018

به گزارش تابناک کردستان، صدا و سیمای مرکز کردستان چند روز قبل در یکی از بخش‌های خبری سیما ضمن اشاره به تماس شهروندان سنندجی با رسانه ملی سؤالی با این مضمون که طعم آب شهر سنندج اخیراً تغییر کرده، دلیل این امر چیست؟ را با مدیرعامل آب و فاضلاب شهری کردستان در میان گذاشت.

«محمدحسین محمدی» در پاسخ گفت: «در مواقعی که دمای هوا تغییر می‌کند، بویژه در فصل پاییز، ممکن است تغییراتی کیفی در منابع آب سطحی اتفاق بیافتد؛ همین طور ورود روان‌آب‌های اولیه ناشی از بارندگی‌های ابتدای فصل بارش هم مزید بر علت است؛ آب خامی که ما از مخازن سدها تحویل می‌گیریم مستعد ایجاد طعم و بو هستند؛ تمام اقداماتی که در ارتباط با تصفیه آب ضرورت دارد همکاران ما انجام می‌دهند و این طعم و بو زودگذر است و ممکن است در برخی نقاط شاهد آن باشیم».

این مقام مسئول ادعا کرد: «آب شرب شهرهای استان خاصتاً شهر سنندج، به لحاظ کیفی، آب بسیار مطلوبی است و هیچ مشکل کیفی ندارد»؛ «این مورد هم که در برخی نقاط شهر سنندج، همشهریان با آن مواجه بوده‌اند، محدود و زودگذر است و ان‌ شاء الله چند روز آینده رفع خواهد شد»!

درباره اظهارات مدیرعامل آبفا، سؤالات و نکاتی وجود دارد که به اختصار به آن خواهیم پرداخت.

مدیرعامل آبفا کردستان حتماً اطلاع‌ دارند که معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان مردادماه امسال گفته «فاضلاب 51 روستا در بالا دست سد وحدت (قشلاق) سنندج وارد این سد که منبع تأمین آب شرب این شهر است، می‌شود» و افزوده «فاضلاب روستای سراب‌قامیش با 500 خانوار به صورت مستقیم وارد سد می‌شود» و این اظهارات سبب بروز نگرانی در میان شهروندان در ارتباط با کیفیت آب شرب سنندج شده و اهمیت سلامت جامعه هم سبب شد که موضوع ورود فاضلاب به سد قشلاق توسط دادسرای عمومی و انقلاب سنندج پیگیری شود؛ با این وصف و با وجودی که طعم آب سنندج هم اخیراً طبق اعلام شهروندان تغییر کرده، این مقام مسئول چطور انتظار دارد با همین چند جمله غیرکارشناسی و طرح برخی ادعاهای صرف، به مردم اطمینان خاطر بدهد؟

ویژگی اولیه آب آشامیدنی سالم نزد عامه مردم، بی‌بو و طعم بودن آب است و آب شرب سنندج طبق اظهارات خود مدیرعامل آبفا حداقل در برخی نقاط شهر فاقد این ویژگی است؛ پس این آب نمی‌تواند مطلوب شهروندان باشد و ادعای این مقام مسئول درباره «بسیار مطلوب» بودن آب شرب سنندج، با عرض پوزش، تنها یک ادعای فاقد وجاهت علمی است؛ وانگهی اگر کیفیت آب از نظر شهروندان مطلوب بود درباره دلیل طعم‌دار شدن آب پرس‌وجو نمی‌کردند.

با این اوصاف بهتر نبود مدیرعامل محترم آبفا کردستان فقط برای مثال میزان PH و همچنین بو و طعم آب تولیدی در تصفیه‌خانه سنندج را با واحد TON بیان می‌کرد تا اعداد اعلام شده توسط رسانه‌ها و کارشناسان راستی‌آزمایی و در این باره با استدلال به مردم اطلاع‌رسانی می‌شد تا شهروندان با اطمینان خاطر نسبت به مصرف آب لوله‌کشی اقدام کنند؟

مدیرعامل آبفا گفته «در مواقعی که دمای هوا تغییر می‌کند، بویژه در فصل پاییز، ممکن است تغییراتی کیفی در منابع آب سطحی اتفاق بیافتد»؛ اگر مقصود این مقام مسئول تغییر دمای آب است که این امر طبق نظر کارشناسان، باعث کاهش DO (اکسیژن محلول) در آب شده و موجب از بین رفتن جانوران آبزی و همچنین موجب کاستن گوارایی آب می‌شود و این امر در شرایطی خاص حادث می‌شود که به نظر نمی‌رسد در مسئله آب شرب سنندج موضوعیت داشته باشد.

اگر مدیرعامل آبفا کردستان مدعی است «بهترین تصفیه‌خانه کشور را در شهر سنندج داریم» چطور آب تولیدی این تصفیه‌خانه طعم و بو دارد؟ و چه اتفاقی قرار است بیافتد تا طعم و بوی آب سنندج در چند روز آینده رفع شود؟

کوتاه سخن اینکه؛ تغییر طعم آب شهر سنندج سؤالاتی را در ذهن مردم ایجاد کرده و حتی اگر طبق ادعای مدیرعامل آبفا، کیفیت آب شرب شهر مشکلی نداشته باشد شیوه پاسخ‌گویی به سؤال طرح شده نه تنها سبب کاهش نگرانی مردم نشده چه بسا سؤالاتی تازه را در ذهن شهروندان ایجاد کرده باشد و لازم است در این باره به صورتی دقیق‌تر برای مردم شفاف‌سازی صورت گیرد.

گفت‌وگوی مدیرعامل آبفا استان با خبر سیمای مرکز کردستان

 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
عقاب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
سلام و احترام
در دولتى که بى تدبیرى ،نا امیدى را به مردم کردستان هدیه نموده ،کدام مدیرى را سراغ دارید که بر اساس شایستگى ، تجربه و سواد ،در کردستان منصوب شده باشد؟به اصطلاح مدیران فعلى از کانال باند شوم و نحس≪دفن≫انتخاب شده اند و قطعا ضعیفتر از اعضای باند هستند .امانیروهاى توانا توسط باند حذف شدند!؟
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
نزدن کولر به سبب گرونی ماده اولیه هم افت تصفیه رو موجب شده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار