اخیراً 121 نماینده مجلس شورای اسلامی طرحی را برای اصلاح قانون انتخابات مجلس تدوین و به هیئت‌ رئیسه قوه مقننه تقدیم کرده‌اند؛ این طرح از سوی هیئت ‌رئیسه پارلمان پس از اعلام وصول به کمیسیون شوراها و امور داخلی برای بررسی بیشتر ارجاع شده است.
کد خبر: ۶۷۸۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳ 10 November 2018

به گزارش تابناک کردستان، اخیراً 121 نماینده مجلس شورای اسلامی طرحی را برای اصلاح قانون انتخابات مجلس تدوین و به هیئت‌ رئیسه قوه مقننه تقدیم کرده‌اند که متن کامل این طرح به شرح زیر است.

بسمه تعالی

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

احتراما طرح ذیل که به امضای 121 نفر از نمایندگان رسیده است جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌گردد.

مقدمه( دلایل توجیهی)

بی‌شک انتخابات مجلس شورای اسلامی را از مهمترین انتخابات در نظام جمهوری اسلامی می‌توان برشمرد. علی‌رغم اینکه مجلس شورای اسلامی قوانین متعددی در زمینه برگزاری انتخابات مجلس منعقد نموده ولی در دو دهه اخیر با اصلاحات بیشماری مواجه شده که این مهم نشان از این دارد که قوانین مربوط می‌تواند دارای ایراداتی باشد و اصلاح آن می‌توان زمینه حضور مردم در عرصه انتخابات را پررنگتر نماید. از طرفی استانی شدن انتخابات نیز دغدغه بسیاری از مسئولین نظام می‌باشد که این طرح پیوستی در قالب یک فوریتی به جهت اصلاح این مهم به شرح زیر ارائه می‌گردد. 

 عنوان طرح

یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

موضوع طرح

ماده 1- دو ماده ذیل ماده 7 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 1387.09.07 با اصلاحات و الحاقات بعدی به عنوان مواد مکرر یک و دو الحاق می‌شود:

ماده 7 مکرر1- در انتخابات مجلس شورای اسلامی محدوده جغرافیایی هر استان به عنوان حوزه استانی انتخابات محسوب می‌شود.

تبصره- تعداد نمایندگان هر حوزه استانی معادل تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه موجود در استان است که مستند به قانون تعیین محدوده حوزه انتخاباتی مجلس شورای اسلامی مصوب 1366.01.30 و اصلاحیه‌های بعدی آن تعیین شده است. 

 

ماده 7 مکرر2- هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید منحصرا برای یکی از حوزه‌های انتخابیه موجود در استان ثبت نام کنند. ثبت نام در بیش از یک حوزه انتخابیه موجب لغو ثبت نام و محرومیت در داوطلبی نمایندگی آن دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌شود.

ماده2- دو تبصره به شرح زیر به ماده 28 قانون الحاق می‌شود

تبصره1- هر داوطلب نمایندگی باید متولد محدوده جغرافیایی حوزه انتخابیه محل ثبت نام بوده یا سابقه حداقل 5 سال سکونت در آن محدوده و یا سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی در آن حوزه را داشته باشد.

تبصره2- تغییر حوزه انتخابیه ناشی از اجرای قانون تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوبه 1382.10.24 باید با رعایت شروط این ماده انجام گیرد.

ماده3- یک ماده به عنوان ماده مکرر به ذیل ماده 10 قانون الحاق می‌شود

ماده10 مکرر- رأی دهندگان در هر استان می‌توانند برای هر یک از حوزه‌های انتخابیه در استان در بین نامزدهای مربوط به همان حوزه انتخابیه به میزان تعداد کرسی‌های موجود نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

ماده4- ماده 8 قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود

ماده8- از هر حوزه انتخابیه موجود در استان نامزد یا نامزدهایی که حداقل 20 درصد آرای صحیح مأخوذه حوزه انتخابیه تبصره ذیل ماده 1 این قانون را کسب کرده و بالاترین رأی را در کل استان به دست آورده اند، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می‌شوند.

تبصره- در صورتی که حدنصاب در این ماده، برای یک یا چند کرسی بدست نیاید نامزد یا نامزدهایی که بیشترین رأی را نسبت به سایر نامزدهای آن حوزه انتخابیه در سطح استان کسب کرده باشند به عنوان نماینده یا نمایندگان آن استان از آن حوزه انتخابیه به مجلس راه می‌یابند. 

ماده5- ماده 9 قانون و تبصره های 1، 3 و 4 آن حذف می‌شود

ماده6- ماده ای به شرح زیر به ذیل ماده 32 قانون الحاق می‌شود

ماده32 مکرر- به منظور تجمیع نتایج آرای حوزه‌های انتخابیه موجود در استان هیئتی به عنوان هیئت اجرایی استان در محل استانداری به ریاست استاندار و عضویت مدیرکل ثبت احوال استان، رئیس دادگستری استان و نمایندگان معتمدین محلی عضو هیئتهای اجرایی مرکز حوزه‌های انتخابیه موجود در استان تشکیل می‌شود.

تبصره1- جلسات این هیئت ب اکثریت مطلق اعضا رسمیت می یابد.

تبصره2- معتمدین محلی عضو هیئت‌های اجرایی مرکز حوزه های انتخابیه موجود در استان حداکثر یک هفته قبل از روز رأی گیری از میان خود یک نفر را برای عضویت در هیئت اجرایی استان انتخاب و به این هیئت معرفی می کنند.

تبصره3- فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه های انتخابیه موظفند بلافاصله پس از خاتمه رأی گیری و شمارش آرا نتایج حاصله را با هیئت‌های نظارت حوزه انتخابیه خود تطبیق داده و طی صورت جلسه‌ای هیئت اجرایی استان اعلام کنند.

تبصره 4- رئیس هیئت اجرایی استان مکلف است پس از تجمیع آرا نتایج حاصله را با هیئت نظارت استان تطبیق داده و طی صورت جلسه‌ای به وزارت کشور و شورای نگهبان ارسال و سپس از طریق رسانه‌های گروهی اعلام کند.

ماده 7- ماده 24 قانون حذف می‌شود

ماده8- ماده 56 قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود 

ماده 56- تبلیغات و شیوه‌های تبلیغی مجاز منحصر به موارد مجاز مذکور در قانون بوده و مراجع اداری انتظامی و قضایی موظف به برخورد با تبلیغات غیرمجاز هستند، مدت فعالیت تبلیغاتی برای نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی 15 روز قبل از روز اخذ رأی آغاز و تا 24 ساعت قبل از اخذ رأی ادامه دارد.

تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار