گزارش بانک مرکزی از کل مانده تسهیلات و سپرده‌ بانک‌ها به تفکیک استان در دی 97
بانک مرکزی دیروز «کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان دی 1397» را اعلام کرد؛ کردستان، استان چهاردهم کشور در درصد نسبت تسهیلات به منابع است و رقم تسهیلات در کردستان، تنها از 5 استان کشور بیشتر است.
کد خبر: ۷۳۴۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 14 April 2019

به گزارش تابناک کردستان، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، 27 بهمن‌ماه 97 سفری یک روزه به استان کردستان داشت که در آن سفر، مدیران عامل چندین بانک مهم کشور هم، وی را همراهی ‌می‌کردند.

در سال‌های اخیر، عدم همراهی مطلوب بانک‌ها با دولتمردان در استان کردستان، همواره یکی از موضوعات مورد گلایه مدیران ارشد استان بوده و این گلایه‌ها بویژه در دوره استاندار دولت دوازدهم، در کردستان پررنگ‌تر از گذشته شده است؛ البته تلاش برای همراه ساختن بانک‌ها با بدنه دولت در استان هم، پس از انتصاب «بهمن مرادنیا» به سمت استاندار کردستان بیشتر شده است.

اواخر سال گذشته نقطه عطف تلاش «مرادنیا» برای همراه کردن بانک‌ها با دولتمردان در کردستان بود، یعنی زمانی که وی با دعوت از رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌های مهم کشور برای سفر به کردستان بخش مهمی از مشکلات حوزه بانکی استان را با همتی و همراهانش در میان گذاشت.

اینکه وعده‌های داده شده در سفر یادشده به نتیجه برسد یا خیر را زمان مشخص خواهد کرد اما مروری بر آمار منتشره توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی در حوزه تسهیلات و سپرده‌ها در سال 97 گویای آن است که بهبود عملکرد بانک‌ها برای حل بخشی از مشکلات حوزه اقتصادی در کردستان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

نگاهی به آمار کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کردستان در ماه‌های گذشته گویای آن است که بانک‌ها و مؤسسات استان به طور میانگین کمتر از 80 درصد از منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند، اما این میزان تسهیلات پرداختی، نه پاسخ‌گوی مطالبات تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان بوده و نه رضایت مدیران ارشد دولت در کردستان را رقم زده است.

نگاهی به آخرین آمار بانکی منتشره توسط بانک مرکزی گویای آن است که رقم سپرده‌ها در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کردستان تنها از 4 استان و رقم تسهیلات هم، تنها از 5 استان کشور بیشتر است؛ کردستان در درصد تسهیلات نسبت به منابع هم، همانند ماه قبل، استان چهاردهم کشور است.

کردستان در آمار تسهیلات جاری و غیرجاری، نتوانسته رتبه‌ای بهتر از 26 را در میان استان‌های کشور به دست آورد، البته نباید از نظر دور داشت که کردستان در آمار سپرده‌ها هم، رتبه 27 را در میان همه استان‌های کشور دارد و همین مسئله که خود می‌تواند متأثر از پاییین بودن درآمد سرانه مردم کردستان نسبت به ساکنان سایر استان‌ها باشد، در بستن دست بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات بیشتر، نقش دارد.  

دایره آمارهای استانی اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی، دیروز، در تازه‌ترین گزارش خود در حوزه آمار بانکی «کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان دی 1397» را اعلام کرد.

در گزارش یاد شده، رقم سپرده‌ها در کردستان 110280 میلیارد ریال (شامل سپرده‌های ریالی و ارزی که سپرده‌های ارزی فاقد سپرده قانونی است)، رقم سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی، 97901 میلیارد ریال و رقم تسهیلات جاری و غیرجاری هم 76772 میلیارد ریال اعلام شده است؛ طبق آنچه اعلام شده، تسهیلات در کردستان در پایان دی 97، 78.41 درصد منابع است.

اما یکی از سؤالات مهمی که با مرور آمار منتشره توسط بانک مرکزی به ذهن متبادر می‌شود آن است که چرا در استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و ایلام که در آمار بیکاری و محرومیت وضعیتی تقریباً مشابه کردستان دارند نسبت تسهیلات به منابع به ترتیب 105.03 درصد، 99.27 درصد و 98.36 درصد ولی در کردستان تنها 78.41 درصد است؟

هرچه هست مردم کردستان، بویژه فعالان اقتصادی انتظار دارند آماری از این دست که در آینده منتشر می‌شود گویای تحقق وعده همتی در پایان سفر به کردستان در جمع خبرنگاران باشد آنجا که رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به پایین بودن میزان سپرده‌ها نزد بانک‌های استان، به صراحت اعلام کرد «درصدد هستیم سطح پایین پرداخت تسهیلات در کردستان را جبران کنیم».

رقم تسهیلات جاری و غیرجاری بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کردستان در پایان دی‌ماه 97، 76772 میلیارد ریال اعلام شد/تسهیلات در کردستان در پایان دی‌ماه 97، 78.41 درصد منابع است/رقم سپرده‌ها در کردستان تنها از 4 استان و رقم تسهیلات هم، تنها از 5 استان کشور بیشتر است + جدول

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
یعنی میگوید سپرده های مردم در موسسات که هنوز بعد از 5 سال به انها نه سود دادند نه سرمایه های انها را میدهند با این حساب کتاب شما شده صفر . بارک الله به این همه دزدی با قانون ...................................................پول مارا در موسسه ف 360 میلیون پس بدهید مگر نه بد می بنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار