بانک مرکزی گزارش آمار چک‌های مبادله‌ای کشور در اردیبهشت 98 را منتشر کرد
بانک مرکزی گزارش آمار چک‌های مبادله‌ای کشور در اردیبهشت 98 را منتشر کرد که مطابق آن، نام کردستان در بین 3 استان دارای بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای دیده می‌شود؛ از دولتمردان کردستان که ماه‌هاست در حال «همزیستی مسالمت‌آمیز»! با این وضعیت هستند انتظاری نیست جز آنکه در آمار منتشره تشکیک کنند تا به «امید» مردم به آنها لطمه وارد نشود!
کد خبر: ۷۵۷۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 27 June 2019

به گزارش تابناک کردستان، اداره آمار اقتصادی مدیریت کل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی گزارش اردیبهشت 98 درباره آمار چک‌های مبادله‌ای در کشور را منتشر کرد که بر اساس آن استان‌های کهگیلویه ‌و بویراحمد، چهارمحال‌ و بختیاری و کردستان به ترتیب و با آمار 16، 13.4 و 12.7 درصد، بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای را در مقایسه با سایر استان‌های کشور دارند؛ میانگین این شاخص در کل کشور 9.1 درصد اعلام شده است.

در گزارش بانک مرکزی، علت برگشت خوردن 97.2 درصد تعداد چک‌ها در کردستان کسری یا فقدان موجودی بوده است.

از دیدگاه کارشناسان حوزه اقتصاد، اهمیت آمار چک‌‌های برگشتی به آن دلیل است که افزایش یا کاهش این آمار گویای میزان رکود در بازار و اقتصاد است، آمار چک‌های برگشتی شاخصی مناسب برای یک ارزیابی واقع‌بینانه از وضعیت اقتصادی کردستان و نمادی برای اعتماد بازار است؛ وقتی رکود بر بازار حاکم باشد کسانی که کالاهای خود را از طریق صدور چک خریداری کرده‌اند توانایی فروش کالا و پاس کردن چک‌ها را ندارند و در نتیجه چک آنها برگشت می‌خورد بنابراین هرچه رکود بر بازار شدیدتر باشد تعداد چک‌‌های برگشتی به مبادله‌ای بیشتر است.

بالا بودن نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای در کردستان هرچه باشد یک نشانه خوب اقتصادی نیست؛ در این حال مسئولان استان با وجود آنکه ماه‌هاست این وضعیت در کردستان حاکم شده ظاهراً اقدامی عملی برای عبور از بحران انجام نداده‌اند و اگر هم کاری کرده‌اند تحقیقاً بی‌نتیجه بوده است.

حالا که از مدیران ارشد استان در این حوزه هم، کاری ساخته نیست حداقل انتظار از آنها آن است همانگونه که در ماه‌های اخیر در آمار درگاه ملی آمار در خصوص تورم تشکیک کردند آمار بانک مرکزی را هم زیر سؤال ببرند تا «امید» مردم به آنها همچنان تداوم داشته باشد!

نام کردستان در بین 3 استان دارای بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای/مسئولان محترم استان! لطفاً در آمار منتشره تشکیک کنید تا به «امید» مردم به شما لطمه وارد نشود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار